Computer blev selvlært skakgeni på fire timer: Nu skal den kurere Alzheimer
Kilde: 
08 december 2017

»Den 6. december 2017 tog AlphaZero kontrol over skak-verden.«

Så dramatisk var udmeldingen fra den britiske skakstormester, Simon Williams, ifølge telegraph.co.uk, da han skulle kommentere på den nye skakcomputer, AlphaZero.

Computeren bygger på algoritmer fra Google DeepMinds’s kunstige intelligens, og på bare fire timer lærte computeren sig al den viden om skak, som det har taget menneskeheden århundreder at mestre, skriver telegraph.co.uk.

Udover at få et fuldkomment overblik over det ældgamle og krævende spil opfandt AlphaZero også flere helt nye strategier, der nu analyseres af skakstormestre.

Da IBM’s supercomputer, Deep Blue, slog den russiske stormester Gary Kasparov i 1997, var den blevet programmeret med strategier fra start af, men AlphaZero har lært sig det hele fra bunden.

Den blev kun programmeret med reglerne i skak og har siden udviklet en overlegen skakviden ved at spille mod sig selv, hvilket vidner om en ekstremt intelligent algoritme.

Holdet bag det nye computer-skakgeni har dog et klart mål om, at deres algoritme skal bruges til mere end skak.

Algoritmen skal også kurere sygdomme, som mennesker har wrestlet med i århundreder.

AlphaZero er allerede i gang med at analysere på sygdomsfremkaldende proteinfoldning, der blandt andet er skyld i lidelser som Alzheimer og Parkinson.

Du kan læse hele studiet bag AlphaZeros skakbedrifter her.

fghs

Ovenstående er udvalgt og resumeret af Videnskab.dk, men redaktionen har ikke udført selvstændig research. Gå til den oprindelige kilde for flere detaljer.