Kort nyt

Med 'Kort nyt' får du overblik over nyheder fra forskningens verden. De mest interessante begivenheder og fund - kort fortalt. Videnskab.dk's redaktion udvælger og resumerer det mest spændende, andre troværdige medier og forskningsinstitutioner har bragt. Husk dog vores guide til kritisk læsning af nyheder om forskning og især rådet om, at et enkelt, nyt forskningsresultat aldrig kan rumme den endegyldige sandhed. Det er derfor en god idé at holde sig for øje, hvad anden forskning på området viser, og vi henviser altid til den oprindelige kilde, så du kan dykke yderligere ned i detaljer og forbehold.

Kepler opdager flere end 100 nye exoplaneter

Hvor mange tusinde planeter, der svæver rundt uden for vores Solsystem, har vi endnu ingen anelse om. Men NASA’s rumfartøj Kepler er på jagt efter svar.

På Keplers nuværende K2 mission er den stødt på intet mindre end 197 nye planetkandidater, og astronomerne ombord bekræfter, at der heriblandt er 104 hidtil ukendte exoplaneter, skriver nasa.gov.

»Denne lovende liste over validerede exoplaneter fra K2-missionen viser, at den målrettede undersøgelse af klare stjerner og stjerner, der er nær ved ekliptika, løfter sløret for mange nye planeter,« siger Steve Howell, der er forsker ved NASA’s Ames Research Center i Californien til nasa.gov.

Forskerne er nået frem til det præcise antal exoplaneter ved at sammenligne data fra Kepler-missionen med teleskop-observationer foretaget på Jorden.

Studierne viser, at planeterne alle er 20-50 procent større end Jorden, og de kredser alle om dværgstjernen K2-72, der kun er halvt så stor som Solen.

Derudover tager det planeterne mellem fire og 24 dage at nå rundt om dværgstjernen.

De nye resultater er publiceret i det videnskabelige tidsskrift Astrophysical Journal Supplement Series.