Kort nyt

Med 'Kort nyt' får du overblik over nyheder fra forskningens verden. De mest interessante begivenheder og fund - kort fortalt. Videnskab.dk's redaktion udvælger og resumerer det mest spændende, andre troværdige medier og forskningsinstitutioner har bragt. Husk dog vores guide til kritisk læsning af nyheder om forskning og især rådet om, at et enkelt, nyt forskningsresultat aldrig kan rumme den endegyldige sandhed. Det er derfor en god idé at holde sig for øje, hvad anden forskning på området viser, og vi henviser altid til den oprindelige kilde, så du kan dykke yderligere ned i detaljer og forbehold.

Hvordan kan det gå til? Ung stjerne omgivet af gigantiske gasplaneter

Stjerne ci tau hot jupiter gasplaneter

Stjernen CI Tau er omgivet af fire planeter, der er usandsynligt store for den ‘kun’ to millioner år gamle stjerne. (Foto: Cambridge University)

Den unge stjerne CI Tau er med sin alder på to millioner år kun en ‘toddler’ på astronomi-sprog, som altså svarer til en baby i stjerneverdenen.

Stjernen var i forvejen på astronomernes landkort, fordi den lægger hus til det første fund af en ‘Hot Jupiter’ nogensinde – en type af planeter, hvis skabelse længe har undret forskerne.

Men hvad der kommer endnu mere bag på forskerne, er, at stjernen åbenbart også deler system med tre hidtil ukendte og kæmpestore planeter, som ifølge en pressemeddelelse fra Cambridge University netop er blevet opdaget.

Forskerne var i gang med at søge efter søskende-planeter til den unge stjernes Hot Jupiter, og fik i den forbindelse øje på tre bemærkelsesværdige huller i systemets protoplanetariske skive (masse af støv og is, som er kilden til blandt andet planeters skabelse).

Hullerne må ifølge forskernes teoretiske modeller være forårsaget af tre store gasplaneter i kredsløb om stjernen.

De to yderste af planeterne er på størrelse med Saturn, mens den tredje og stjernens hot Jupiter er henholdsvis omkring én og 10 gange større end Jupiter. Normalt dannes kæmpe planeter som disse over meget lang tid, ved at en fast kerne vokser og derefter tiltrækker ydre lag af gas, og langt de fleste systemer med hot Jupiter-planeter er da også flere hundrede gange ældre end CI Tau.Men også planeternes afstand til stjernen skiller sig ud. Den fjerneste af planeterne har en afstand, der er større end Neptuns bane, hvilket ifølge pressemeddelelsen er den mest ekstreme bredde i kredsløbsbaner, man endnu har observeret.
Både størrelsen af de nyopdagede planeter og de store afstande rejser spørgsmålet: Hvordan kan sådan et system blive til?

Det er ifølge forskerne ikke muligt at sige, om denne type opbygning er normal for Hot Jupiter-systemer, fordi måden planeterne blev opdaget på, ikke kan bruges i ældre stjernesystemer.

Men nu vil de forsøge at blive endnu klogere på stjernen og dens planeter, ved at fotografere systemet med nye bølgelængder.

Fundet er offentliggjort i et studie, der er udgivet i tidsskriftet The Astrophysical Journal Letters.

naa