VW er færdige med en række test, som har gjort bilproducenten klogere på, hvordan biler krøller sig sammen i et sammenstød.
Forsøgene er noget usædvanligt blevet gennemført med hjælpe fra det europæiske rumagentur ESA, som allerede i 1990erne udviklede en særlig følsom folie. Folien skulle bruges til at måle trykket på vingerne, når rumfærger træder ind i Jordens atmosfære.
Folien er et såkaldt piezoelektrisk materiale, som kort sagt reagerer på påvirkning med elektrisk spænding, som man så kan måle for at informationer om påvirkningen.
Den piezoelektriske folie er blot så tyk som en tredjedel af et hår, så den kan bruges i et væld af forskellige sammenhænge. Tidligere har et firma f.eks. brugt piezoelektrisk maling på tænder, så de kunne måle, hvordan trykket fra en tandbørste påvirkede en kindtand. Og nu har det altså gjort underværker i bilproduktion.
»Vi ville gerne vide, præcis hvor bilen bliver deform i et sammenstød, hvor meget den krøller sig sammen og hvornår, for det er altid et problem at forudsige, hvad der sker,« beretter Jens Weinrich, ingeniør i den tyske bilvirksomhed, til ESA’s hjemmeside.
ESA beretter ikke mere om, hvad forsøgene viste, men bare, at VW allerede har brugt erfaringerne til at gøre bilerne sikrere.
Læs flere detaljer på ESA’s hjemmeside.
Læs også på Videnskab.dk: Fly skal reparere sig selv i luften