KORT NYT FRA DANMARK
Valget kommer. Helt præcis den 18. juni 2015. Og da moderne valgkampe i høj grad udspiller sig i nyhedsmedierne, har RUC, Infomedia og DR2’s program Detektor valgt dagligt at analysere på mediernes dækning af valgkampen. Det skriver RUC i en pressemeddelelse.
»Valg ses af mange som et højdepunkt for et demokrati. Derfor har der altid været stort fokus på valgkampe og samspillet mellem medier og politik, hvor man blandt andet har set på, om der sker en personificering af politikken. Det kan være tilfældet, hvis valget i høj grad bliver præsenteret som en præsidentvalgkamp,« siger professor Mark Blach-Ørsten fra Kommunikation, Virksomhed og Informationsteknologiet ved RUC i en pressemeddelelse og uddyber:
»I vores aktuelle tilfælde undersøger vi i hvor høj grad valgkampe fortælles som et horse race mellem Løkke og Thorning, og hvad problemerne ved en sådan dækning kan være.«
Ph.d.-stipendiat Rasmus Burkal fra samme institut siger i pressemeddelelsen, at et andet vigtig spørgsmål er, hvordan taletiden til de forskellige politiske aktører fordeles:
»Kommer alle partier til orde på en nogenlunde rimelig måde? Hvordan vinkler forskellige medier deres dækning, og afspejler valget af kilder mediets eget politiske ståsted? Det er noget af det, vi vil se på i de daglige analyser.«
Afrapporteringen af de daglige analyser sker løbende under valgkampen i DR’s Detektor samt efterfølgende i forskningslitteratur.
Læs også:
Valg: Giv os konkrete eksempler!
Hvorfor varer en valgperiode fire år?
Ovenstående er udvalgt og resumeret af Videnskab.dk, men redaktionen har ikke udført selvstændig research. Gå til den oprindelige kilde for flere detaljer.
josa