I løbet af det sidste årti har Indiens image ændret sig dramatisk – fra bistandsnation til global magt.
Det nye image handler ikke alene om stor økonomisk fremgang, men er resultatet af en nøje planlagt brandingstrategi, som den indiske stat iværksatte for ti år siden. Det skriver Københavns Universitet.
’Brand India’ hedder den organisation, som siden slutningen af 1990’erne har haft til opgave at overbevise internationale virksomheder og statsledere om, at de skal investere i det nye, moderne Indien. Ved at investere får de blandt andet adgang til billig, veluddannet arbejdskraft.
Ny forskning fra Københavns Universitet viser, hvordan Indien har båret sig ad med at re-designe sin identitet.
»Brandingkampagnerne producerer forførende billeder af det “nye” Indien: I begyndelsen sammenstillede reklamefilmene traditionelle billeder af Indien med billeder af mobiltelefoner, computere og motorveje for at vise investorerne, hvordan Indien har udviklet sig,« lyder det fra lektor og centerleder Ravinder Kaur, der står bag undersøgelsen.
Resultatet er netop publiceret i tidsskriftet Third World Quarterly.