'Wax on, wax off': Hvad har planterødder og karate til fælles?
En særlig slags voks, som samler sig på planterøddernes overflade, er afgørende for planternes næringsbalance, viser et nyt studie. Resultaterne udfordrer vores teorier om plantevækst og planterøddernes tilpasning.
Suberin voksagtigt næringsstoffer planter vækst skud optagelse gødning landbrug miljø tilpasning forkorkning kalcium kalium mangan processer

Det nye studie kan muligvis hjælpe landbruget med at reducere brugen af gødning samt benytte gødning på en smartere måde for at kompensere for overforbruget af kunstgødning. (Foto: Shutterstock)

Husker du 80'er-hittet ‘Karate Kid’, så husker du nok også, hvordan Daniel-san lærte karate ved at polere Mr. Miyagis bil med voks som en slags Zen-meditation, der lød: »Wax on, wax off.«

Vores nye studie viser, at planterødder også kan være med på det mantra -  og ja, du læste rigtigt.

Alle planterødder har et ydre lag, der kaldes 'suberin'. Det er et lag af en slags voks, der som en fysisk barriere sidder udenpå cellerne i plantens rødder, og som er ansvarlig for at transportere vand og næring fra jorden og op i bladene.

Forskerne har altid troet, at suberin-laget hæmmede optagelsesprocesserne, fordi laget er forholdsvis ugennemtrængeligt. Derfor troede man, at voksen var en forsvarsmekanisme, der afværgede, at planten optog skadelige stoffer fra jorden.

Vores nye studie indikerer imidlertid noget helt andet. Det løfter sløret for processer, der gør planten i stand til balancere optaget af næring, så planten bliver ved med at være sund.

De nyligt afdækkede processer udfordrer vores teorier om plantevækst, og om hvordan rødderne er i stand til at tilpasse sig krævende forhold.

Suberin hjælper planterne med at overleve vanskelige forhold

Tidligere forskning har vist, at det voksagtige lag enten kan ligge tæt på eller langt fra rodspidsen for så at fortsætte længere op og dække 30 til 60 procent af hele roden.

Hvis forholdene er særligt vanskelige, finder man suberin-laget endnu tættere på rodspidsen, og helt op til 80 procent af cellevæggene kan være dækket af det voksagtige stof; en proces, som også kaldes forkorkning.

Processen gør planterne mere modstandsdygtige over for mindre ideelle vækstforhold som eksempelvis et højt saltniveau, tungmetaller, infektioner eller tørke.

Tests med Arabidopsis thaliana (eller almindelig gåsemad), som ofte bruges til tests i laboratorierne, viste for nyligt, at mangel på næring også har effekt på suberin-laget, selv om vi endnu kun har begrænset viden om, hvordan det egentlig påvirker planten.

Vores studie gransker, hvordan rødderne reagerer på dårlige vækstforhold, hvor mængden af mangan (Mn), som er afgørende for plantevækst, bliver for lav.

Mangan-mangel er et meget hyppigt forekommende problem i landbruget i Nordeuropa, og ved at studere det kan vi muligvis afdække, hvordan rødderne tilpasser sig næringsfattige forhold.