Mystisk lyd, der så ud til at gøre amerikanske diplomater syge, kom sandsynligvis fra fårekylling
Kilde:
07 januar 2019

Fra november 2016 begyndte en gruppe amerikanske diplomater, først i Cuba og senere i Kina, at melde om oplevelser med mystiske lyde, fulgt af en række symptomer, såsom svimmelhed, kvalme, tinnitus og hovedpine.

Blev de udsat for en form for lyd-angreb?

Ikke ifølge et nyt studie, skriver New York Times. Lyden, som diplomaterne har optaget, og som er blevet analyseret, stammer nemlig fra en bestemt slags fårekylling, lyder konklusionen.

Videnskab.dk skrev om fænomenet i juni 2018, og du kan læse mere i artiklen 'Blev amerikanske diplomater syge af mystisk lyd?'.

Forskerne bag det nye studie af lyden, Alexander Stubbs fra University of California og Fernando Montealegre-Z fra University of Lincoln i England, mistænkte, at lyden kunne stamme fra et insekt.
Det lød nemlig som parringskaldet fra insekter, som Alexander Stubbs var stødt på under et feltarbejde i Caribien.
De to forskere begyndte at lede efter et match til lyden blandt optagelser af nordamerikanske insektlyde i University of Florida's online database, og de fandt frem til fårekyllingen Anurogryllus muticus, på engelsk kaldt 'De Geer's Short Tailed Cricket'.
Netop denne fårekyllings lyd »matcher i nuancerede detaljer optagelsen i varighed, pulsrepetition, kraftspektrum, pulsfrekvensstabilitet og oscillationer per puls,« skriver forskerne.

Her kan du høre en optagelse af parringskaldet fra Anurogryllus celerinictus. Optagelse: SINA/Thomas J. Walker
Gerald Pollack fra McGill University, der forsker i insekter og deres akustiske kommunikation, har ikke været med til at lave det nye studie. Han roser analysen og siger til New York Times, at resultaterne understøtter forskernes hypotese.

Undersøgelser af diplomaterne viste ellers efterfølgende tegn på både hjernerystelse og anden hjerneskade samt problemer med syn, hørelse, balance, søvn og kognition.

At de har været udsat for et angreb kan bestemt heller ikke udelukkes. Der har bare ikke været tale om et såkaldt 'sonisk' angreb (lydangreb).

Studiets resultater er endnu ikke udgivet, men de er blevet præsenteret ved Society of Integrative and Comparative Biology's årsmøde.