Matematiker vinder over 18 millioner kroner
Martin Hairer underviser matematik 20 millioner pris

Matematikeren Martin Hairer blev belønnet 20 millioner kroner for sin revolutionerende matematik inden for tilfældighed (Foto: Fondation Jacques Hadamard/CC 2.0)

11 september 2020

»Hvad skal jeg bruge det til når jeg bliver voksen? « har de fleste nok spurgt sig selv, mens de har siddet og tegnet kruseduller i matematiktimerne.

Her er et godt bud.

Den britisk-østrigske matematiker Martin Hairer brugte matematikken til at beskrive tilfældighed og kaos, fænomener så komplekse, at hans kolleger mente han måtte være blevet hjulpet af rumvæsener.

Nu har han vundet den fornemme ’Breakthrough’-pris for sit hårde arbejde, og en klækkelig sum svarende til 18,5 millioner kroner, skriver The Guardian.

’Breakthrough’-prisen bliver årligt uddelt til forskere inden for matematik, fundamental fysik og biovidenskab, for banebrydende arbejde.

Området som Martin Hairer beskæftiger sig med, hedder stokastiske partielle differentialligninger, og beskriver hvordan tilfældighed påvirker forskellige fænomener, ifølge the Guardian.

For eksempel, hvordan skovbrande breder sig eller hvad der sker i en kop te når du rører rundt med en ske.

Jo mere tilfældighed, jo sværere bliver ligningerne som skal beskrive fænomenerne, indtil de når en umulig kompleksitet.

Martin Hairers innovation var at opfinde en ’regularitetsstruktur’, en algebraisk ramme, som kan få de løbske ligninger under kontrol og gøre matematikken overkommelig, skriver the Guardian.

Det gjorde han faktisk helt tilbage i 2013 men videnskabelig anerkendelse tager jo gerne lidt tid.

Nu venter han spændt på, at pengene triller ind på bankkontoen.

Som hyggelæsning kan man læse det 180-sider lange dokument, hvor Martin Hairer beskriver sin opdagelse, her.