Nej, Jordens magnetiske poler er ikke ved at bytte plads
02 maj 2018

Ny forskning skyder spekulationer om, at Jordens magnetiske poler er ved at bytte plads, ned.

Det skriver University of Liverpool i en pressemeddelelse.

Spekulationerne om en polvending skyldes bl.a., at Jordens magnetfelt er blevet svagere i løbet af de seneste 200 år.

En anden grund til spekulationerne er, at det svageste område i Jordens magnetfelt, den såkaldte ’sydatlantiske anomali’, der strækker sig fra Chile i Sydamerika til Zimbabwe i Afrika, vokser og bliver svagere.

Men et hold af forskere fra hele verden har nu analyseret to 'nylige' hændelser, for henholdsvis 41.000 og 34.000 år siden, hvor polerne næsten byttede plads.

Det skete dog aldrig, og forskerne regner heller ikke med, at det vil ske denne gang:

»Vores forskning tyder på, at det nuværende svækkede magnetfelt vil komme sig uden sådan en ekstrem hændelse, og at de magnetiske poler derfor nok ikke vil bytte plads,« siger en af forskerne, Richard Holme, der er professor i geomagnetisme ved University of Liverpool, ifølge pressemeddelelsen.

En eventuel polarvending kan bl.a. skabe store problemer med verdens satellitter og strømsystemer. Nogle tror sågar, at hændelsen vil have betydning for klimaforandringerne.

Det nye studie er udgivet i tidsskriftet Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America.

mdm