Husker du det interstellare objekt, der fløj forbi os? Nu ved vi mere om det

Sådan forestiller en tegner sig, at det interstellare objekt 'Oumuamua ser ud. Det blev spottet i oktober 2017. (Illustration: ESO/M. Kornmesser)

15 november 2018

Kan du huske sidste år, da et objekt, der ikke kom fra vores eget solsystem, susede lige igennem det?

Det var første gang nogensinde, at vi så det ske, og derfor var det selvfølgelig en meget spændende opdagelse.

Men dengang var der meget, astronomerne var i tvivl om. Blandt andet, om det havde form som en cigar eller nærmere en brandslukker, og om det var på dobbelt så stort som Frihedsgudinden eller en hel del større.

Men nu er der altså nyt i sagen, skriver NASAs Jet Propulsion Laboratory

Deres Spitzer-rumteleskop blev nemlig vendt mod objektet, som fik navnet 'Oumuamua, i november 2017. På det tidspunkt var det to måneder siden, at objektet havde været allertættest på Jorden.

Og det interessante er, at teleskopet slet ikke kunne se det.

Spitzer-teleskopet kan spotte asteroider og kometers infrarøde energi, og det kan give en bedre beregning af, hvor store de er.

At Spitzer ikke kunne se det sætter derfor en øvre grænse for, hvor stort objektet kan have været.

Afhængig af hvad 'Oumuamua består af, kan den derfor højst have været enten 440 meter, 140 meter eller 100 meter i diameter i sfæriske mål.

Desuden forventer forskerne, at 'Oumuamu er ti gange så reflekterende som kometer fra vores eget solsystem.

Et studie om 'Oumuamua, der udkom tidligere i år, konkluderede derudover, at gas skød ud fra objektets egen overflade og gav det ekstra fart på.