Forskere skyder bjørnedyr ud af kanon, for at se om de ville kunne overleve at styrte ned fra rummet

Bjørnedyr, eller tardigrader, er dyreverdenens Terminatorer. (Foto: Shutterstock)

19 maj 2021

Bjørnedyr må finde sig i lidt af hvert.

De bliver frosset ned, stegt, bestrålet, iltberøvet og tilmed sendt ud i rummet, alt sammen i videnskabens jagt på at finde ud af, hvor meget de mikroskopiske hvirveldyr rent faktisk kan overleve. Og de overlever det meste.

Senest har forskere, hvilket de beskriver i et nyt studie, skudt bjørnedyr ud af en kanon for at afprøve om de kan overleve voldsomme sammenstød ved høje hastigheder.

Hvis det lyder som en underlig brug af tid og ressourcer, så fat mod: Forskningen har betydning for både vores egen færden i rummet, men også vores forståelse for selve livets oprindelse.

En af hypoteserne for livets oprindelse på Jorden er, at det ankom, snarere end opstod, båret på meteoritter eller kometer fra det ydre rum - den såkaldte panspermi-hypotese.

Bjørnedyr var også involverede i en raketnedstyrtning på Månen i 2019, hvilket fik nogle forskere til at spekulere i, hvorvidt de små dyr kunne have overlevet det, skriver ScienceAlert.

Ligeledes er nogle forskere bange for, at vi kan ‘forurene’ andre planeter med liv fra Jorden.

Men meteor- og raketnedslag er voldsomme, og selv bjørnedyr, som kan gå i en dvaletilstand, hvor de tørrer ind og derved kan overleve alverdens ting, ville ikke nødvendigvis kunne klare det.

For at simulere meteornedslag brugte forskerne en gaskanon, som kan affyre projektiler med en hastighed på op til 8 kilometer i sekundet, skriver ScienceAlert.

Selve bjørnedyrene, udtørrede og i dvale, blev placeret i hule sabot-projektiler og skudt afsted med hastigheder mellem 0,556 til 1,00 kilometer i sekundet mod skydeskiver lavet af sand.

Efter affyring blev sandskydeskiverne hældt i vand, for at isolere bjørnedyrene, som derefter blev sat under observation, for at se hvordan de havde klaret strabadserne, skriver ScienceAlert.

Bjørnedyrene, viste det sig, kunne overleve en sammenstødshastighed til og med 825 meter i sekundet (hurtigere end de fleste pistolskud). Disse bjørnedyr var dog længere tid om at genoplive fra deres dvale end normalt, hvilket formentlig betyder, at de havde taget skade.

Men ved højere hastigheder blev de stakkels bjørnedyr til bjørnedyr-mos ved sammenstødet, skriver ScienceAlert.

Det ville derfor være stort set umuligt for bjørnedyr at overleve et meteornedslag, som kan ske med op til 72 kilometer i sekundet, og de ville sandsynligvis heller ikke overleve på den nedstyrtede rumraket på Månen, som målte en lodret hastighed på 946,7 meter i sekundet ved sammenstødet.

Studiet blev offentliggjort i tidsskriftet Astrobiology, hvor det er frit tilgængeligt.