Trawler fisker Neandertal-kranie op af Nordsøen
En del af et neandertal-kranie, fanget med trawl i Nordsøen, er det første fund af sin art.

Model af et neandertalkranie. Fragmentet der blev fundet i Nordsøen er scannet og lagt ind i gult. Det er også indlagt et spejlbillede af fragmentet, ligeledes i gult. (Foto: Max Planck Institute for Evolutionary Anthropology, Leipzig, Tyskland)

En fisketrawler i gang har gjort en meget speciel fangst i et område, som kaldes 'Middeldiep', 15 kilometer udenfor kysten af den hollandske provins Zeeland.

Under et skrab efter muslinger, dukkede et fragment af et neandertalkranie op. Fundet blev gjort for få år siden, og bliver nu her til sommer for første gang vist frem for publikum.

Det var en amatørpalæontolog, som opdagede, hvad det var, fiskerne havde fået i garnet. Det skete, da han gennemgik fangsten efter landing i den hollandske havn Irseke, skriver timesonline.co.uk.

Første fund

Det er gjort mange fund af fossile knoglerester i denne del af Nordsøen, men det er første gang et fund er identificeret som tilhørende en neandertaler. Dette er også det første fund af en neandertaler i Holland.

Fossilfragmentet er ikke præcist dateret, men er mindst over 40.000 år gammelt - måske betydeligt ældre. Det stammer fra en periode da området - som nu altså er havbund - var et fladt slettelandskab med brede floder og indsøer. Trawlere har tidligere fået både stenalderredskaber og mammuttænder i deres garn.

Det opsigtsvækkende fund udstilles nu i Holland, hvor det kan ses i forbindelse med sommerudstillingen hos National Museum of Antiques/Rijksmuseum van Oudheden i hollandske Leiden.

»Fundet af dette fossil viser at videre udforskning af havbunden i Nordsøen er af stor betydning,« hedder det i en pressemeddelelse fra museet.

Havde en svulst

Et internationalt team af forskere mener at kraniet tilhører en neandertaler og ikke en homo sapiens, det moderne menneske. De mener, det drejer sig om en ung mand, og har sågar fundet ud af, at en lille udhuling i kraniet kan skyldes en medfødt, godartet svulst.

Kemiske analyser viser, at kosten bestod meget af kød.

Forskningsresultaterne vil blive præsenteret i en kommende udgave af tidsskriftet 'Journal of Human Evolution'.

Fragment af neandertalkranie fundet på bunden af Nordsøen. (Foto: Erik de Goederen / Rijksmuseum van Oudheden, Leiden.)

Professor Chris Stringer fra 'Natural History Museum' i London siger, at fundet er det første af denne type, som nogensinde er gjort fra havbunden. Han mener, at den sydlige, lavvandede del af Nordsøen er et af verdens rigeste områder for fossiler af pattedyr.

»Gennem mange af de sidste 500.000 år har havniveauet været betydelig lavere end i dag, og i perioder var store dele, af det som i dag er Nordsøen, tørt land,« siger Stringer i en pressemeddelelse fra Natural History Museum i London.

Mange fossiler

Stringer siger, at fossiler af mammut og uldhårede næsehorn, samt heste, rensdyr og andre pattedyr fra perioden pleistocæn (fra 1,8 millioner til 11.500 år siden) hvert år bliver bragt i land af fiskefartøjer, ved opmudring eller anden aktivitet på havet.

Geologer kalder det historiske område, hvor fossilerne er fundet 'Doggerland'. Det knytter dagens Storbritannien til kontinentet og findes ikke længere.

Forskerne antager, at neandertalere krydsede dette område for 60.000 år siden, og slog sig ned i de sydlige dele af dagens Storbritannien. Fiskebanken Dogger er resterne af denne formation.

Simon Fitch, palæontolog ved University of Birmingham, siger til timesonline.co.uk, at mange af de fossiler, som findes til havs, ender med at blive sat til salg på hjemmesider som eBay. Han efterlyser bedre lovgivning omkring fossile fund foretaget på havets bund.