Star Wars-planeter med dobbeltstjerner kan være almindelige
Dobbelte solnedgange, som på planeten Tatooine fra Star Wars, kan være overraskende almindelige i universet. Klippeplaneter kan sagtens blive dannet rundt om solsystemer med dobbeltstjerner, siger to astrofysikere.

I én af de mest ikoniske scener fra Star Wars betragter Luke Skywalker de to sole fra sin hjemplanet Tatooine til lyden af John Williams' lige så ikoniske tema.

Scenen har navnet 'Binary Sunset' eller på dansk: Binær solnedgang.

Nu viser computersimulationer fra et forskerpar fra University of Cambridge og University of Utah, at binære solnedgange kan være et overraskende almindeligt syn på planeter, der minder om Jorden. Studiet er indsendt til Journal of Astrophysics, men er endnu ikke publiceret.

»I over et årti troede astrofysikere, at planeter som Jorden ikke kunne dannes rundt om de fleste binære stjerner, i hvert fald ikke tæt nok på til at understøtte liv,« siger professor Ben Bromley fra University of Utah til The Telegraph.

Øverst i artiklen kan du se en video, der fortæller om, da den første planet med et dobbelstjernesystem blev opdaget. Denne planet var en gaskæmpe lig Saturn og fik hurtigt tilnavet 'Tatooine' blandt astronomer.

Byggesten skal smelte sammen

Det nye resultat har overrasket forskere. Man har tidligere ment, at tyngdekraften fra et dobbeltstjernesystem arrangerer de såkaldte 'planetesimaler' (mindre klippestykker, som planeterne dannes af, red.), så de aldrig smelter sammen. Denne process er nødvendig for at en ny planet kan blive dannet.

Modsat har man ment, at planetesimalerne følger cirkulære kredsløb i enkeltstjernesystemer, hvilket giver dem bedre mulighed for at støde blidt ind i hinanden og smelte sammen.

»Men hvis planetesimaler er i kredsløb om et stjernepar, bliver deres veje blandet sammen af de binære stjerners trækken frem og tilbage. Deres kredsløb kan blive så sammenfiltrede, at de krydser hinandens veje ved høje hastigheder, hvilket dømmer dem til destruktive kollisioner, i stedet for vækst,« fortæller Ben Bromley.

'Tatooiner' kan være almindelige

Alligevel tyder de nye simulationer på, at klippeplaneter i Jordens størrelsesorden godt kan dannes i binære stjernesystemer, hvis de har et forholdsvist cirkulært kredsløb.

Forskerne kunne ikke køre simulationerne så længe, at de kunne se 'rigtig' planetdannelse, men de viste, at sten kunne overleve i titusinder af år uden kollisioner i ovale kredsløb rundt om det samme stjernepar.

»Det er lige så nemt at lave en Jord-lignende planet rundt om en binær stjerne, som det er rundt om en enkelt stjerne såsom vores egen Sol. Så vi tror, at 'Tatooiner' kan være almindelige i universet,« siger Ben Bromley.

NASA's Kepler-rumteleskop har opdaget mere end 1.000 planeter i kredsløb om andre stjerner, men endnu har ingen af de observerede klippeplaneter vist sig at være i kredsløb om dobbeltstjerner.