Sommerfugle drikker salte skildpaddetårer
Det er ikke altid fedt at være skildpadde: I Amazonas-junglen bliver skildpadderne ofte spottet omsværmet af sommerfugle, som er ude efter deres salte tårer. Se det noget særlige optrin i billeder og video her.

Når den gulnakkede skildpadde Podocnemis unifilis plasker op ad Amazonas floder, sværmer sommerfuglene omkring deres hoveder. Det gør de for at sippe tårer direkte ud af skildpaddernes øjenkrog.

Svaret på hvorfor sommerfuglene foretrækker skildpaddetårer i et miljø, som er fyldt med fugt, skal formodentlig findes i mineralsammensætningen i tårerne. Skildpadderne får rigeligt med salt gennem deres kødfyldte kost, mens de planteædende sommerfugle har sværere ved at få salt nok. Det manglende salt - og sandsynligvis andre mineraler - kan de eksempelvis få fra skildpaddetårer.

De gulnakkede skildpadder findes i det vestlige område af Amazonas' regnskov, hvor der er over 1.600 kilometer til Atlanterhavet, og Andesbjergene afskærer luftbårne mineraler fra Stillehavet. Derfor er sommerfuglene nødt til at være kreative.

Drikker også tis, mudder og sved

Sommerfuglene er såmænd ikke kræsne i deres jagt på salt. Ifølge LiveScience er de er også blevet set drikke fra mudderhuller, suge næring ud af dyretis og drikke sved fra menneskers tøj.

Forskere har sjældent observeret denne adfærd uden for den vestlige Amazonas-region, hvilket er yderligere opbakning til teorien om, at det er saltet i tårerne, sommerfuglene er ude efter.

Tilsyneladende skader sommerfuglenes mærkværdige adfærd ikke skildpadderne, men kan dog blokere deres udsyn så meget, at de kommer i fare for angreb fra rovdyr.

Til gengæld drikker bier også skildpaddetårer, hvilket lader til at irritere de skjoldede dyr: