Sådan beviste Einstein, at tid er relativt
I lang tid var det et mysterium, hvordan ting kunne bevæge sig, når hastigheden af lys altid er den samme. I denne video kan du se, hvordan Einstein's relativitetsteori løste mysteriet og ændrede opfattelsen af fysik.

Du tror måske, at det er nemt at fastslå, om noget bevæger sig eller ej. Men eftersom position og hastighed er relativt, er det faktisk ikke så nemt at afgøre bare sådan uden videre.

Da forskerne i sin tid opdagede, at lysets hastighed altid er den samme, blev det imidlertid et helt mysterium, hvordan ting kunne bevæge sig i det hele taget.

Men det beviste Einstein, da han fremlagde sin berømte Relativitetsteori i 1905.

Einstein ville være fyldt 133 år

I denne video fra One-Minute Physics får du ikke bare forklaret den abstrakte sammenhæng mellem bevægelse og tid, du får den også illustreret på en måde, der er nem at gå til.

Videoen er lavet som en del af en serie til ære for Einstein, som ville være fyldt 133 år d. 14. marts 2012 - hvis han altså også lige havde opfundet en måde, hvorpå mennesket kunne blive udødeligt.