Hinode finder kilden til solvinden
Den japanske satellit Hinode har netop fundet en forklaring på, hvad det er for en proces, der skaber solvinden. Opdagelsen er et stort gennembrud i forståelsen af Solen.

Hinode har afsløret op mod 240 elektromagnetiske jets, som udsendes fra Solens korona. Det er disse jets, der producerer de såkaldte Alfvén-bølger.(Foto: NASA)

Et internationalt hold astronomer har for nylig fundet kilden til solvinden, ved hjælp af den japanske sol-satellit Hinode. Processen har været beskrevet teoretisk i årevis, men det er først nu, takket være af den japanske sol-satellit Hinode, at forskerne har været i stand til at få teorien bekræftet med observationer.

Forskerne har længe haft en teori om, at Solvinden bliver drevet af såkaldte Alfvén-bølger, der opstår når turbulens i Solens indre skubber rundt med Solens magnetfelt. Men disse bevægelser sker på meget lille skala, og hidtil har forskernes teleskoper ganske enkelt ikke været gode nok til at man har kunnet følge denne proces.

Magnetfeltlinjer kolliderer og skaber jets Opdagelsen blev bl.a. gjort med Hinode's højtopløselige Røntgen-teleskop, som kiggede dybt ned i Solens korona. I koronaen kan man se et hav af små lyse pletter, hvor Solens magnetfelt er særligt kraftigt.

Pletterne genererer magnetfeltlinjer med forskellig "ladning", som går ud fra Solens overflade. Når magnetfeltlinjer med modsat "ladning" møder hinanden, udsendes der en jet, der skyder ud gennem Solens atmosfære og trækker stof-partikler med sig. Samtidigt producerer jets de elektromagnetiske Alfvénbølger, som også puffer til de kosmiske partikler, der strømmer ud fra Solen.

Forskerne har længe vidst, at der blev dannet jets i Solens korona, men de er overrasket over at se, hvor stort antallet er. Umiddelbart havde de regnet med at finde nogle få stykker, men Hinode fandt 240. Antallet er så stort, så jets, og dermed også Alfvénbølgerne, kan opfattes som en afgørende drivkraft for Solvinden.

Om Hinode

Den japanske satellit Hinode blev opsendt i september 2006 for at studere Solens magnetfelt, og hvordan dets eksplosive energi bevæger sig igennem de forskellige lag af Solens atmosfære. Projektet er et samarbejde mellem NASA og rumargenturerne for japan, England, Norge.