Skam får os til at bruge sæbe
Mange er ligeglade med at vaske hænderne grundigt, men har vi en følelse af at blive observeret, stiger sandsynligheden for god håndhygiejne efter offentlige toiletbesøg, viser undersøgelse.

»Bruger personen ved siden af dig sæbe, når vedkommende vasker sig?« Diskrete hentydinger får flere mænd og kvinder til at vaske hænder, viser ny undersøgelse. (Foto: Colourbox)

'Overspringerne' haster eller sniger sig mod udgangen, uden noget ønske om at røre hanerne. Nogen stikker måske lige hænderne under koldt vand i få sekunder og tror, at det er godt nok.

Renere sjæle vasker deres hænder grundigt under rindende håndvarmt vand med sæbe, således som god håndhygiejne skal praktiseres.

Nu viser en ny undersøgelse, at skamfølelse eller flovhed kan hjælpe på hygiejnen, både hos mænd og kvinder.

Sådanne følelser kan blive aktiveret når en 'overspringer' er på vej ud fra toilettet og bliver observeret af en anden person, som opdager, at håndvask mildest talt ikke er en del af vedkommendes planer.

At blive taget sådan på fersk gerning er rimeligt flovt. Det er trods alt barnelærdom at vaske hænder grundigt efter at have været på toilettet. De fleste vil derfor skamme sig lidt - vi vil jo ikke anses for at være ulækre.

Vær ikke en beskidt 'overspringer'

Det er forskere fra London School of Hygiene & Tropical Medicine, som har undersøgt, hvad der udløser håndvask. Det har de gjort ved at studere folks reaktioner på beskeder, som dukkede op på opstillede LCD-skærme på offentlige engelske toiletter.

Beskederne, som spillede på sociale normer, var de eneste, som havde en god effekt hos begge køn. Resultaterne viser ellers, at beskeder formuleret som typiske påmindelser kun var effektive hos kvinderne i undersøgelsen.

Mandfolk reagerede godt på beskeder, som spillede på væmmelse, eksempelvis »Vask det væk med sæbe, eller spis det senere«.

250.000 mennesker var omfattet af undersøgelsen, som viser, at kun 32 procent af mændene vaskede hænder med sæbe, mens andelen af kvinder, som gjorde det, var på 64 procent.

Som sædvanlig i sådanne undersøgelser er kvinderne de mest pligtopfyldende - og som sædvanlig er mange mænd ligeglade med hygiejnen.

Styrken i at blive set

En række beskeder dukkede op på skærmene, som var placeret ved indgangen. Andre eksempler på beskeder var »Vand dræber ikke mikrober, det gør sæbe« og »Vær ikke en beskidt person, som går uden om sæben«.

Den besked som uovertruffet viste sig at være mest effektiv var imidlertid: 'Bruger personen ved siden af dig sæbe når vedkommende vasker sig?'

Forskerne påpeger, at dette indikerer, at toiletopførsel ganske enkelt kan bestemmes af, om andre mennesker ser dig. Det er formentlig nok at tro, at du bliver observeret.

Den nye undersøgelse er publiceret i American Journal of Public Health.

»Det kan være svært at vide, hvilke budskaber som er mest effektive, når det gælder om at ændre folks adfærd i hverdagen. Derfor er det vigtigt at udføre eksperimenter i en virkelig situation for at se, hvad der fungerer bedst. På den måde kan sundhedsmyndigheder både spare penge og være sikrere på, at deres tiltag virker,« siger Robert Aunger i en pressemeddelelse fra London School of Hygiene & Tropical Medicine.

© forskning.no. Oversat af Johnny Oreskov

Videnskab.dk Podcast

Lyt til vores seneste podcast herunder eller via en podcast-app på din smartphone.


Se den nyeste video fra Tjek

Tjek er en YouTube-kanal om videnskab og sundhed henvendt til unge.

Indholdet på kanalen bliver produceret af Videnskab.dk's Center for Faglig Formidling med samme journalistiske arbejdsgange, som bliver anvendt på Videnskab.dk.