Nomineret til Årets Danske Forskningsresultat: Ur-mekanisme påvirker indvandrer-tolerance
Frygt for smitte hænger sammen med holdninger til indvandring. Det viser velunderbygget, dansk forskning. Er dette studie Årets Danske Forskningsresultat 2017? Se videoen, og stem i bunden af artiklen.

Andet nominerede studie til Årets Danske Forskningsresultat 2017 peger på, hvorfor debatten om indvandrere ofte er præget af meget stærke følelser. (Video: Videnskab.dk)

Der er en tydelig sammenhæng mellem menneskers frygt for smitte og holdning til indvandrere:

Jo større frygt for at støde på vira og bakterier, des større modvilje mod at have noget med indvandrere at gøre.

Det viser et dansk studie fra 2017, hvor forskerne har undersøgt sammenhængen mellem indvandrer-tolerance og en ur-mekanisme i os, der kaldes det adfærdsmæssige immunforsvar.

»Vi kan se, at når modstanden mod indvandrere hænger sammen med frygt for mikrober og patogener, så blokerer det for det, der skaber etnisk tolerance og fred og fordragelighed mellem minoritets- og majoritetsgrupper,« fortæller professor i statskundskab fra Aarhus Universitet, Michael Bang Petersen, der er en de tre forfattere til studiet.

Velunderbygget studie

Resultatet lyder måske kontroversielt, men studiet er velunderbygget. Det er en samling af fire understudier:

1. En forskningsgennemgang
  2. En spørgeskemaundersøgelse
  3. Hudmålinger
  4. Registeroplysninger i USA og Danmark

Studiet er udgivet i det velansete tidsskrift American Political Science Review og bliver rost af danske forsker-kollegaer.

Du kan læse mere om forskernes metoder og sammenhængen mellem indvandrer-tolerance og det adfærdsmæssige immunforsvar i artiklen: Derfor er indvandring et betændt emne

Læs mere om de andre ni nominerede forskningsresultater, og stem, under artiklen.

Forskerne bag resultatet:

Professor i statskundskab Michael Bang Petersen, Aarhus Universitet