Hunkøn mest modtagelige over for stress
Kvinder kan være dobbelt så modtagelige over for stress som mænd på grund af større følsomhed over for et stof, der produceres i forbindelse med angst, viser ny forskning.

Ny forskning tyder på, at kvinders høje stressniveau skyldes et særligt hormon. (Foto: Coloubox)

Forskere har måske fundet en biologisk forklaring på, hvorfor kvinder i højere grad lider af depression og stress end deres mandlige modstykker. Det skyldes især, at kvinder er mere følsomme overfor et hormon, der produceres i forbindelse med angst, skriver Telegraph.

Ifølge forskningen er hunkøn ikke alene mere følsomme over for lave niveauer af det kortikotropin-frigørende hormon (corticotropin-releasing factor, CRF) men også dårligere til at klare sig, når niveauerne er høje.

Udført på rotter

Undersøgelsen er udført på rotter, men CRF er dog kendt for at spille en rolle hos alle pattedyr, inklusiv mennesker.

»Selvom mere forskning bestemt er nødvendig for at afgøre, om dette kan overføres til mennesker, kan resultaterne hjælpe med at forklare, hvorfor kvinder er dobbelt så modtagelige over for stressrelaterede sygdomme som mænd,« siger lederen af studiet, Dr. Rita Valentino, der er neurolog på The Children's hospital of Philidelphia.

Tvungen svømmetur

I forsøget blev rotterne udsat for stress i form af en tvungen svømmetur. Det viste sig, at neuronerne i hunrotternes hjerner var mest følsomme over for CRF. Samtidig fandt forskerne, at hanrotterne derimod tilpassede sig ved at gøre sig mindre modtagelige over for hormonet.

»Farmakologi-forskere, der undersøger CRF-anatagonister (blokerende midler) som behandling for depression, skal måske tage hensyn til kønsforskelle på et molekylært niveau,« siger Dr. Valentino til Telegraph.