Forskere: Apollo-astronauterne har større risiko for at dø af hjertekarsygdomme
Kilde:
29 juli 2016

Astronauterne, der har været en del af Apollo-missionerne, har fire til fem gange større risiko for at dø af hjertekarsygdomme. Det skriver sciencemag.org.

Da astronauterne rejste mod Månen mellem 1968 - 1972 skulle de igennem Jordens magnetfelt. Magnetfeltet beskytter os mod kosmisk stråling, og forskerne mener, at det er de stråler, der har fået astronauternes blodomløb til at fungere dårligere.

Forskerne har set på dødsårsagerne hos Apollo-astronauterne og sammenlignet dem med astronauter, der ikke fløj gennem magnetfeltet og astronauter, der blev på Jorden. Her kunne de se, at Apollo-astronauterne i højere grad døde af hjertekarsygdomme. Men kunne ikke forklare hvorfor.

For at testet det, satte forskere fra Florida State University, Tallahassee, mus i små sikkerhedsseler for at simulere vægtløshed. Derefter bombarderede de dem med samme type kosmisk stråling, som Apollo-astronauterne havde været udsat for.

Forskerne så ifølge sciencemag.org, at strålingen påvirkede de enzymer, som kontrollerer blodårernes evne til at slappe af. Blodårerne havde derfor en tendens til at forblive små og stramme, hvilket kan gøre det sværere for blodet at flyde og skabe højt blodtryk.

»Det er vigtigt at publicere disse resultater, fordi vi ikke kan ignorere muligheden for, at rejser ud i det ydre rum og strålingen herfra måske kan have en langt større effekt på hjertekarsystemet end tidligere antaget,« siger Michael Delp, der forsker i fysiologi ved Florida State University, til researchgate.net og fortsætter:

»Med lande og virksomheder som SpaceX, der gerne ser, at vi inden for 10 år sender mennesker ud i rummet, har vi ikke lang tid til at undersøge mulige implikationer af de her resultater og dermed svare på de mange spørgsmål i forhold til kosmisk strålings effekter på hjertekarsystemet,«

Resultaterne er publiceret i det videnskabelige tidsskrift Scientific Reports.