Forskere 3D-printer hud og knogler til fremtidens Mars-rejser
»Det bioprintede væv er et fremragende skridt på vejen mod Mars, velvidende at der er mange skridt foran os,« lyder det fra dansk rummediciner.

Det er første gang, nogen har produceret hud- og knoglevæv ved hjælp at 3D-print. (Video: University Hospital of Dresden Technical University)

Da Neil Armstrong tog afsted på rejsen til Månen for 50 år siden, havde han kun en lille medicintaske med bandager, antibiotika og aspirin med.

Men missionen varede også kun 12 dage.

Når fremtidens astronauter skal afsted til Mars, kommer rejsen frem og tilbage til at tage mindst 12 måneder og rumme væsentligt flere ubekendte faktorer, og så rækker gazebind og smertestillende piller ikke ret langt.

Derfor har Det Europæiske Rumagentur (ESA) nu 3D-printet hud og knogler, som kan bruges til vævs- og knogletransplantationer, hvis astronauterne får brandsår eller knoglebrud undervejs.

»Selvom der kun kommer meget sunde astronauter med på turen, kan der stadig ske skader såsom brandsår eller ulykker på Mars’ overflade. Vi vil gerne give astronauterne en vedvarende måde at kurere den slags,« siger Tommaso Ghidini, leder af Structures, Mechanisms and Materials-afdelingen i ESA, til Videnskab.dk.

3D bioprint knoglevæv

Bioprintet knogle, der er i gang med at vokse. (Foto: University Hospital of Dresden Technical University)

Bioprint gør astronauterne selvforsynende

Forskerne har hovedsageligt brugt biologisk materiale fra mennesker for at 3D-printe knogle- og vævsprøverne.

Hudcellerne er blevet bioprintet ved at bruge blodplasma som ‘bio-blæk’, imens hovedingrediensen i knoglens biologiske blæk er menneskelige stamceller.

»Vores løsning giver os 3D-printet hud og knogler ved at bruge astronauternes egne celler, så vi undgår, at kroppen afstøder 3D-vævet, når det sættes ind,« siger Tommaso Ghidini.

Samtidig undgår man også at skulle lave transplantationer ved at tage hud fra andre steder på kroppen. Det er især praktisk i rummet, fordi immunsystemet svækkes, så sår er længere tid om at hele.

Astronauterne kan trække deres eget blodplasma og stamceller ud med en almindelig sprøjte, så det er let at bruge metoden oppe i en rumraket.

LÆS OGSÅ: Så vilde er 3D-printere nu

Alger og planter skal med i rumraketten

Udover det biologiske materiale har forskerne også blandet lidt andre ingredienser i printerblækket.

Blodplasma har det problem, at det er meget tyndtflydende. Derfor har forskerne tilføjet methylcellulose, som findes i planter og bruges til at fortykke forskellige fødevarer og kosmetikprodukter.

»Methylcellulose har en strukturel funktion, som får det til at ligne hud. Når man blander det med blodplasma, vil methylcellulosen spise det og vokse, imens det får den rigtige struktur,« siger Tommaso Ghidini.

For at lave hudceller tilføjede forskerne også den kemiske forbindelse alginat, som findes i brune alger.

»Det smukke ved det er, at astronauterne uanset hvad vil skulle dyrke planter i rumfartøjet for at få mad. Så de kan både spise algerne og udtrække deres molekyler, der kan bruges til medicinsk behandling,« siger Tommaso Ghidini.

For at lave knoglevæv har forskerne blandet knoglecement med astronauternes stamceller. Knoglecementen bliver absorberet af stamcellerne og giver knoglen den rigtige struktur.

LÆS OGSÅ: 3D-printer skal bygge et hjerte

Bioprintet knogle

3D-bioprint har også stort potentiale på Jorden, når teknologien er færdigudviklet. Patienter kan undgå at skulle vente på en donor, når de skal have en organtransplantation. De slipper også for at få taget hud fra et andet sted på kroppen, hvis de skal have en hudtransplantation. (Foto: ESA – SJM Photography)

Vævet blev printet på hovedet

For at sikre sig, at man kan bruge metoden i rummet, 3D-printede forskerne hud- og knoglevævet, imens printeren var vendt på hovedet.

Det beviser, at 3D-printeren fungerer i nul tyngdekraft, for når materialet kan komme ud ad printerens åbning, selvom printeren er vendt på hovedet, og tyngdekraften modarbejder den (negativ tyngdekraft), fungerer den også i nul tyngdekraft.

Det er første gang, denne metode er blevet brugt til at printe hud- og knoglevæv.

Kilde: Tommaso Ghidini

Fint skridt i den medicinske behandling

3D-printede elementer til hudtransplantationer eller reparationer af væv har været spirende i et stykke tid på Jorden, og det er en ide med masser af potentiale for brug i rummet, mener en dansk forsker i rummedicin.

»Der har været 3D-printet masser af ting i rummet, og netop, fordi man ikke kan pakke et kæmpe lastrum, med alt, hvad man skal bruge på en 3-årig tur til Mars, må astronauterne producere de ting, de skal bruge undervejs,« siger Lonnie Grove Petersen.

Hun er postdoc ved Department of Biomedical Sciences på Københavns Universitet, men er i øjeblikket adjunkt ved University of California i USA.

Rumforskere har længe talt om at 3D-printe mad og værktøj til Mars-rejser, »så det her er et rigtig fint skridt i den medicinske behandling,« siger rummedicineren.