Druk svækker dit immunforsvar
En ordentlig brandert kan gøre dig mere sårbar overfor smitsomme sygdomme i mindst 24 timer bagefter.

Meget øl på én gang svækker dit immunforsvar i et døgn, viser en ny undersøgelse.(Illustrationsfoto: Colourbox)

Svære tømmermænd er grund nok i sig selv til at begrænse alkoholindtaget. Men det kan være værd at vide, at også dit immunsystem svækkes af drukture.

En ny undersøgelse har set på, hvordan alkohol sætter 'molekylære vogtere' i kroppen ude af stand til at give cellerne ordentlig besked om, at en bakterie er på vej.

Uden den besked får cellen ikke aktiveret sine forsvarsværker, og du kan for eksempel blive mere udsat for at få halsbetændelse eller andre bakterieinfektioner.

TLR giver besked

Helt konkret har forskerne undersøgt alkoholens effekt på noget som kaldes en 'toll-like receptor' (TLR). Dette er et protein med en vigtig rolle i aktiveringen af immunsystemet.

Undersøgelsen er udført på mus, men resultaterne kan overføres til mennesker.

»På overfladen af de hvide blodlegemer har vi TLR. Dette er et molekyle, som giver cellekernen besked, når det bliver berørt af en bakterie. Molekylet siger: 'Her er en bakterie af en bestemt type, begynd at producere stoffer som tager livet af den!'«

Det forklarer Elling Ulvestad, afdelingsoverlæge og professor ved Sektion for mikrobiologi og immunologi ved Gades institut ved Universitetet i Bergen, i Norge.

Cytokiner aktiverer betændelse

Når cellen får disse signaler fra TLR, aktiveres gener som gør at cellen begynder at producere noget som kaldes cytokiner.

»Cytokinerne virker på den måde, at de skaber en betændelse. Et eksempel er, hvis du får en splint i fingeren som er forurenet. Så vil du efter et par dage få en voldsom betændelsesreaktion. Du bliver rød og hævet, og det gør ondt. Det er cytokinerne som sørger for denne reaktion,« siger Elling Ulvestad.

Betændelsesreaktionen er kroppens måde at skille sig af med de bakterier som er kommet ind.

Da etanolmolekylerne i alkoholen undertrykker TLR's evne til at advare, antyder forskningsresultaterne, at alkohol hæmmer vores immunsystem. Det er en mekanisme, som tidligere har været påvist i reagensglassene. Dette er første gang den bliver påvist i levende dyr.

Virkningen fortsætter længe efter, at festen er forbi. Mus, som fik etanol iblandet deres drikkevand, havde et svækket immunsystem i optil 24 timer bagefter.

Minder om kortisol

Ulvestad fortæller at effekten minder om virkningen af kortisol, som mange kender. Kortisol er et stof som hæmmer den samme betændelsesreaktion.

»Derfor er det et middel, man ikke bør anvende hos patienter som har betændelsesreaktioner, for så får bakterierne frit spil,« siger han.

»Den nye undersøgelse viser at alkohol virker meget på samme måde som kortisol.«

Kan overføres til mennesker

Selv om den foreliggende undersøgelse faktisk ikke involverer smitte af musene, er den mere end en antydning af, at alkohol gør dem mere udsatte for sygdomme.

»Alt tyder på, at vi er mere modtagelige for bakteriesmitte hvis vi ikke producerer disse betændelsesstoffer,« siger Ulvestad.

Han mener også at resultaterne kan overføres til mennesker.

»Der er nemlig ikke så stor forskel på disse systemer i mus og mennesker, så dette har også relevans for at forstå forhold hos os,« siger han.