Blæksprutter har 9 hjerner
Blæksprutter er nogle sælsomme væsner. De har gennemgået en helt anden evolutionær udvikling end mennesket og er derfor næsten som rumvæsner for os. Men blæksprutter er overraskende intelligente, selvom deres hjerner er helt anderledes bygget op end vores.

Blæksprutten har en central hjerne, og 8 arm-hjerner. (Foto: Shutterstock)

Blæksprutter er noget af det tætteste vi kommer på rumvæsner: de har ingen knogler, men de har derimod 3 hjerter, 9 hjerner, og så er de intelligente.

Det er 500 millioner år siden at vores forfædres veje skiltes og vi tog hver vores vej i evolutionen. Til sammenligning er det 250 millioner år siden at det skete med fugle og ca. 100 millioner år siden med pattedyr. Rent biologisk har vi altså meget lidt tilfælles med blæksprutter.

Men hvorfor skrive om blæksprutter på hjernebloggen? Jo, blæksprutter har en spændende hjerne.

Outsourcede hjerner

Blæksprutter har en central hjerne i kroppen, som består af op til 170 millioner neuroner. Derudover har de op til 50 millioner neuroner i hver arm. Med 8 arme kan blæksprutten altså 400 millioner neuroner i armene tilsammen. Det er over dobbelt så mange som i den centrale hjerne.

Hver arm-hjerne har relativt få forbindelser til den centrale hjerne, så de er altså ret isolerede, neuralt set. Bare ved at kigge på blækspruttens nervesystem, ser det ud som om at blæksprutten har 'outsourcet' hjernefunktionen til dens arme.

Selvstyrende arme

German Sumbra og hans kolleger udgav i 2001 en interessant artikel i tidsskriftet Science, hvor de undersøgte hvilken funktion arm-hjernerne har. De opererede nogle blæksprutter og skar forbindelsen mellem arm-hjerner og den centrale hjerne over. En slags 'det hvide snit' for blæksprutter, kan man næsten sige.

Derefter sendte de et elektrisk signal til en arm-hjerne og så, at armene lavede avancerede bevægelser som om den rakte ud efter noget. I deres artikel viser de, at armbevægelserne var præcist magen til normale blæksprutter, der rækker ud efter noget. De 'amputerede' arme kunne også reagere på fysisk berøring, uden styring fra en central hjerne.

De mange neuroner i hver arm, gør den altså i stand til at udføre koordinerede bevægelser uden en central styring. Det skal bare sættes i gang af en simpel impuls fra den centrale hjerne, eller en elektrode fra nogle forskere.

Det kan måske forklare hvorfor det tilsyneladende ikke er noget problem for blæksprutter at holde styr på 8 arme. Se bare denne video af en blæksprutte der har godt styr på motorikken.

Er blæksprutter bevidste?

Edelman, Baars og Seth udgav i 2005 en artikel, hvor de spekulerer i, om blæksprutter kan have en basal form for bevidst oplevelse. Det er en interessant diskussion, fordi det tvinger os til at tage stilling til, om det er nødvendigt at have en menneskelignende hjerne for at kunne være bevidst. De konkluderer, at vi må være åbne omkring, at blæksprutter kan have bevidst oplevelse. Vi ved bare endnu ikke nok om, hvad der fysisk skal til, for at man kan være bevidst. Derfor er det stadig et videnskabeligt mysterium, om blæksprutter kan være bevidste.

Det kan måske vise sig, at hver enkelt blækspruttearm har en basal bevidst oplevelse af sine omgivelser