Om forfatteren

Forskerne formidler

Videnskab.dk udgiver både artikler skrevet af journalister og forskere. Når forskere står bag, er artiklerne mærket op som ’Forskerne formidler’. Er du forsker, og vil du gerne formidle populært til den brede befolkning, kan du også blive skribent. Forskerartikler bliver udgivet takket være støtte fra vores partnere: Lundbeckfonden, Danmarks Grundforskningsfond, Aalborg Universitet, Roskilde Universitet, Syddansk Universitet, Arctic Hub og Region Hovedstaden. Videnskab.dk's redaktion prioriterer indholdet og styrer de redaktionelle processer, uafhængigt af partnerne.

Neandertalere var som mennesker: Begravede deres døde

Forskere har gen-undersøgt et af historiens vigtigste neandertalfund og konkluderer, at 'den gamle mand' ved La Chapelle-aux-Saints i Frankrig blev begravet af de efterladte. Fundet understøtter et nyt billede af, at neandertalerne var kulturelle og begavede, og at vi mennesker slet ikke er så specielle.

Vores billede af neandertalere har udviklet sig meget gennem de seneste år. Fra at ligne gorillaer med lidt fladere pander, ved vi i dag, at neandertaleren var endnu mere menneskelignende - både i udseende og vaner - end vi troede. (Foto: UNiesert)