Annonceinfo

Arsen-spisende bakterie var en and

Sensationen er afblæst: NASA's opdagelse af en bakterie, der bruger giftstoffet arsen i sit DNA i stedet for fosfor, tilbagevises af to nye undersøgelser.

Lille er den - og nu også ubetydelig: Nye undersøgelser viser, at bakterien GFAJ-1 nok alligevel ikke revolutionerer vores syn på, hvordan liv kan opstå.

Det vakte stort postyr, da NASA for halvandet år siden offentliggjorde, at de havde fundet bakterier, der byggede deres DNA helt anderledes op, end alle andre livsformer på Jorden.

Bakterien GFAJ-1 kunne tilsyneladende erstatte det normale fosfor i DNA’et med det giftige stof arsen. En manøvre som gjorde GFAJ-1 i stand til at overleve i den californiske sø Mono Lake, der er fuld af arsen og uden fosfor.

Men nu viser to helt nye studier, at NASA alligevel ikke har fundet en helt ny livsform. De oprindelige opsigtsvækkende resultater skyldes derimod, at forskerne bag ikke havde styr på deres metoder.

»Det basale: at gro bakterierne og oprense DNA’et havde en masse forureningsproblemer,« siger mikrobiologen Rosemary Redfield fra University of British Columbia, ifølge Live Science.

Arsen-sensation skyldes forurenet prøve

Rosemary Redfield er forfatter på et af de to nye uafhængige studier, der begge blev offentliggjort søndag i det videnskabelige tidsskrift Science.

Forskerne bag de nye undersøgelser viser, at selvom der har været meget lidt forfor tilstede i prøverne med GFAJ-1, så har det alligevel været nok til, at bakterien har kunnet optage det.

De mener, at fordi GFAJ-1 er tilpasset til det meget giftige miljø i Mono Lake, så er de meget nøjsomme og kan derfor optage fosfor, selvom det kun findes i meget små mængder – og selvom bakterien er fyldt med det giftige arsen.

Dermed ser det ud til, at teorien om arsen-liv har fået sit dødsstød.

Science forsvarer offentligørelse af arsen-teori

Forskerne bag NASAs opdagelse har lige fra starten været udsat fra kritik og det velrenommerede Science har også været under beskydning for overhovedet at give de oprindelige resultater spalteplads i den trykte udgave.

Science forsvarer beslutningen i en pressemeddelelse udsendt i forbindelse med de seneste undersøgelser:

»Hvis det var sandt, ville en sådan konklusion have stor betydning for vores forståelse af livets grundlæggende krav, da alle kendte former for liv på Jorden bruge seks elementer: ilt, kulstof, brint, kvælstof, fosfor og svovl.«

Men nu viser det sig så, at det hele nok blot var en and, født i en fosforforurenet prøve fra Mono Lake.