Annonceinfo

Var Odin en kvinde?

Et indlæg om den lille Odin-figur fra Gl. Lejre har skabt tvivl om, hvem figuren rent faktisk skal forestille. Flere forskere mener nemlig, at den kan forestille en kvinde.

Den lille sølvfigur er knap 2 cm høj og kan i dag ses på Roskilde Museum (Foto: Roskilde Museum)

Det skabte stor opmærksomhed, da der i september sidste år for første gang blev fundet en figur af asernes øverste gud, Odin, siddende på sin trone Lidskjalv med ravnene Hugin og Munin ved sin side. Fundet blev gjort i Gl. Lejre sydvest for Roskilde, og figuren befinder sig i dag på Roskilde Museum.

Men nu bliver der sået tvivl om, hvorvidt det i virkeligheden er Odin, det drejer sig om. På www.scienceblogs.com hævder den svenske arkæolog og jernalderforsker Martin Rundkvist, at Odin fra Lejre slet ikke er Odin, men i stedet Freja, der var kærligheds-, frugtbarheds- og krigsgudinde, eller muligvis Frigg, som var Odins kone samt ægteskabets og moderskabets gudinde. Det, der har fået ham at reagere, er blandt andet, at figuren har en lang kjole på.

Ifølge Martin Rundkvist havde kunsten fra yngre germansk tid og vikingetid, præcis som dagens kunst, forskellige traditioner for, hvordan kvinder og mænd afbildedes. Kunstværkerne repræsenterede også tit de klæder og smykker, som levende mennesker brugte under perioderne. Dog var det kun aristokrater, som afbildedes i kunsten, så vi ser ikke alle typer af dragter, som blev brugt i den periode.

Genusarkæologi

»Miniaturen fra Lejre har en kjole på, som går ned til anklerne. Udenpå har den et forklæde og fire perlehalsbånd på brystet. Alle tre tegn er stereotypiske kvindelige træk, som aldrig forekommer i afbildninger af mænd. Figuren har ikke nogen af tidens mandlige træk. Altså er det en afbildning af en kvinde,« siger Martin Rundkvist til videnskab.dk.

»Det, jeg har sagt, er ikke kontroversielt. Jeg var bare tilfældigvis den første til at sige det,« tilføjer han og forklarer, at det handler om genusarkæologi, altså kønsrolle­arkæologi.

»Sagen er klar mellem dem, som har studeret periodens genusfremstillinger, både danskere, svenskere og nordmænd,« siger Martin Rundkvist.

Delte meninger

Sarah Croix er ph.d-studerende i arkæologi og arbejder blandt andet med kønshistorie ved Århus Universitet. Hun er enig med Martin Rundkvist.

»Jeg tror ikke, at figuren foretstiller Odin, og det baserer jeg på det, jeg har læst om klæder fra vikingetiden. Kjolen og smykkerne er feminine,« siger Sarah Croix.

»I Sverige har man fundet en figur i Aska, som havde samme klæder på som Odin fra Lejre. Og figuren fra Aska er tolket som Freja,« siger Sarah Croix.

Sarah Croix tilføjer, at Odin er kendt for at kunne skifte form eller køn, og at dette var noget, som sandsynligvis skete under specielle ritualer.

»Som repræsentant for en figur eller en amulet tror jeg ikke, man ville have valgt et sådant ejendommeligt aspekt af guden«, siger Sarah Croix.

Else Roesdahl er professor i middelalderarkæologi ved Aarhus Universitet. Hun mener, det er vanskeligt at tolke figuren entydigt. Igangværende studier vil muligvis kunne afklare spørgsmålet, for der kendes en del nordiske miniaturegengivelser af beslægtede genstande.

»Figuren er et symbol på en gud. Den er helt klart knyttet til den senhedenske religion. Det er ikke umuligt, at det er Odin, selv om figuren har klare elementer af kvindedragt,« siger Else Roesdahl, netop med henvisning til Odins tilbøjelighed til at skifte form og køn.

Tvivler på Frigg

På bloggen er det flere gange fremført, at Frigg, Odins kone, nogle gange indtog hans trone, når han var ude at rejse.

Men at det skulle være Frigg, anser Else Roesdahl ikke som særlig sandsynligt.

»Man kan tænke og tolke vældig meget, men man laver nok ikke en standardgengivelse af guder i en speciel situation. På grund af kvindedragten kunne dette også tale mod en identifikation som Odin og i stedet lede tanken hen på gudinden Freja, hvis rolle inden for den hedenske religion nok er underspillet i vore dages opfattelser«.

»At sidde på en trone har høj status i sig selv, og også derfor fremstiller figuren utvivlsomt en af de vigtigste guder,« siger Else Roesdahl.

»Jeg hælder i dag mest til at det er Freja,« afslutter Else Roesdahl.

Museumsinspektør på Roskilde Museum, Tom Christensen, var den ledende arkæolog under udgravningerne i Lejre. Han siger, at der

er

vigtige argumenter for, at figuren repræsenterer Odin, men at han desværre ikke kan udtale sig endnu, da resultaterne først skal publiceres i hans kommende artikel, som kan læses i tidsskrifterne Skalk og Romu (Årsskrift fra Roskilde Museum) i april 2010.

Del af et sæt

Jeg tror også den forestiller Frigga og var en del af et sæt, og at den anden forestillede Odin. Kan man se spor af en fletning i nakken? Findes der andre afbildninger fra vikingetiden der med sikkerhed forestiller Frigga?

SV:Odin eller Freja

Sidst skal vi huske på at ideen om at bukser er udpræget maskuline, er af nyere dato.
Selv i dag går der mænd rundt om i verden, i kjortler osv.
 
Der kan ikke være tvivl om at buser var noget mandligt og kjoler noget kvindeligt i vikingetiden. Uanset hvad andre har gået med på den tid. Tænk på de Gotlandske Billedesten. 

Odin eller Freja

Med henvisning til indlægget i videnskab.dk d. 27.01.2010, hvor Martin Rundkvist hævder at ”Odin-figuren” fra gl. lejre ikke er Odin men Freja.
Hans hovedargument er at figuren muligvis har kjole og forklæde på, samt fire perlehalsbånd på brystet.
At vurder en genstand alene ud fra disse genstande, er lidt tyndt når man tænker på at vor tids præster og dommer, tager en kjole – kappe på, i forbindelse med deres erhverv, en form for symbol på at de hermed er neutrale og uden parti for den omgivende verden.
 
Druider og andre personer der har haft viden indsigt i mystikkens verden, har op gennem historien vist samtiden deres status ved at bærer en anderledes klædedragt end befolkningen, da den abstrakte verden bliver fast, ved Odin Thor osv. bliver Høvdingen gudernes stedfortræder på jorden, og dermed kan høvdingen have over taget druidernes klæde dragt når han indtrådte som mægler dommer osv.
 
Figuren kan tolkes at ”ODIN” sidder på sin trone og dømmer;
kjolen – Kappen, er lig med nutiden dommer kapper – præstekjoler.
forklædet kan forklares med den ”messehage” præsterne i dag bruger.
Hugin mugn kan være, datiden Vægtskål som Justice holder i sin ene hånd.
Det at ansigtet ikke er udpræget maskulint, er muligvis udtryk for neutralitet.
perlehalsbånd på brystet, kan være en polstret og udstoppet kofte der signalere, magt og velstand.
Sidst skal vi huske på at ideen om at bukser er udpræget maskuline, er af nyere dato.
Selv i dag går der mænd rundt om i verden, i kjortler osv.
 
Så at tolke kjolen på figuren som noget kvindeligt, kan vi ikke, da vores viden om datidens menneskers brug af klædedragter var på samme måde vi gør i dag, (dommer præster, politi osv.)
 
Ud fra disse argumenter mener jeg ikke vi på nogen sikker måde kan afsige dom over om det er ODIN eller Freja, figuren viser.
 
Martin Wilnor.
 

Freja og Frigg

Freja og Frigg var nok den samme guddom i oldtiden. Det var ikke normalt for Odin at skifte køn. Figuren forestiller en gift kvinde. Da smykkerne har været båret parvis så må der have været en mand på det andet smykke.

Seneste fra Kultur & Samfund

Annonceinfo

Det læser andre lige nu

Annonceinfo

Spørg Videnskaben

Annonceinfo

Abonner på vores nyhedsbrev

Når du tilmelder dig, deltager du i konkurrencen om lækre præmier.

Mest sete video

Annonceinfo

Seneste kommentarer

Seneste blogindlæg