Annonceinfo

Derfor er der så mange gode, nye tv-serier

Det amerikanske marked bugner af tv-serier af høj kvalitet. Det skyldes en mangeårig udvikling, som har gjort serierne mere målrettede og snævre.

Emner: ,
Skuespilleren Michael C. Hall spiller titelrollen som kriminalteknikeren, der bijobber som seriemorder i tv-serien Dexter. Den vises på kabelkanalen Showtime. (Foto: Christian Weber, Chesi - Fotos CC)

Breaking Bad, Boardwalk Empire, Mad Men, Dexter, True Blood, Game of Thrones, Homeland, Modern Family.

Listen af gode, nye tv-serier er lang. Din lokale filmbutiks afdeling for tv-serier er utvivlsomt fyldt med mange af disse tv-serier.

I de seneste 30 år har tv-serien været inde i en udvikling, som i disse år kulminerer i et væld af yderst seværdige serier af høj kvalitet. Så høj kvalitet, at flere mener, at tv-serien oplever en tredje guldalder.

Det forklarer ph.d.-stipendiat på Institut for Medier, Erkendelse og Formidling på Københavns Universitet, Brian Petersen, der har skrevet speciale om tv-serier:

»Den her bølge af niche-serier af høj kvalitet, begyndte sådan set allerede i firserne, og så brød den sporadisk igennem med serier som Twin Peaks og siden The West Wing. Nu har kvalitetstraditionen for alvor bidt sig fast,« siger han.

Kameraet er rettet mod kvalitet

De mest omtalte serier i dag er smalle, intelligente niche-serier med en fast defineret og relativt snæver målgruppe.

»Tidligere var målet at gøre alle seere lige glade. I dag er det tv-seriernes mål at gøre relativt få seere meget glade, og at holde fast i dem,« siger Brian Petersen.

Fakta

Tv-seriens tre guldaldre
Første guldalder - 1940-1955: Tv-seriernes og tv-spillenes første år med serier som I Love Lucy og Perry Mason.
Anden guldalder - 1990-2000: Halvfemserne gav tv-serien et stort kvalitetsmæssigt løft med serier som Hill Street Blues, Moonlighting, Northern Exposure, NYPD Blue og Homicide: Life on the Street
Tredje guldalder - 2005-?: Tv-serierne oplever stor popularitet i disse år med serier som Mad Men, Game of Thrones og Breaking Bad.

Desuden mener han, at del af tv-seriernes succes skal ses i sammenhæng med den teknologiske udvikling og et mere fragmenteret tv-landskab i USA. Kanaludbuddet er blevet øget, og der produceres derfor flere tv-serier end nogensinde før.

Ifølge en optælling af tv-serier Brian Petersen har foretaget, var der i 2008-2009-sæsonen 172 igangværende serier på de amerikanske netværkskanaler og 90 på kabelkanalerne. I alt 262 serier.

Tv-serier er blevet højkultur

Tv-serier har i mange år været anset for mindre fine end film, men det har ændret sig.

»Efter årtusindeskiftet er tv-serier blevet højkultur. Det var de også i fyrrerne og første halvdel af halvtredserne. Da tv-serierne var ude i kulden, var det på grund af de mange bredt anlagte standardformater fra anden halvdel af halvtredserne og fremefter. Men nu er tv-serierne igen blevet alment anerkendt som stor fortællekunst,« siger Brian Petersen, og fortsætter:

»Det er helt sikkert blevet mere velanset at lave tv-serier. Jeg kan huske, at da David Lynch, som jo var en respekteret filmkunstner, lavede en tv-serie (Twin Peaks, red.), var der nogle, som mente, at han havde solgt ud. Men han havde set helt rigtigt, han var bare for tidligt ude,« siger Brian Petersen.

I dag laver de store drenge fra filmbranchen tv-serier, uden nogen ser ned på det: Martin Scorsese, Steven Spielberg, Coen-brødrene. Og filmstjerner som Sigourney Weaver, Kate Winslet og Kevin Spacey står i kø for at medvirke. Forfatteren Salman Rushdie er ved at skrive en tv-serie.

»Tv-serierne rider på en bølge lige nu. Det bliver spændende at se, hvor længe det kan blive ved,« siger Brian Petersen.

Sidste afsnit af M*A*S*H: 121,6 millioner seere
Clayton Moore i rollen som The Lone Ranger i tv-serien fra 1949 af samme navn. Det var én af de populære tv-serier under det, der regnes som tv-seriens første guldalder (Foto: Movie-Fan)

Fælles for de mange nye, roste serier er, at de sjældent har særligt mange seere. Den tv-serie, som har haft flest seere på et enkelt afsnit, var M*A*S*H. Hele 121,6 millioner amerikanske seere så seriens sidste afsnit i 1983. Til sammenligning havde sidste afsnit af The Sopranos 'kun' 11,9 millioner seere, mens et Mad Men-afsnit i gennemsnit har omkring tre millioner seere.

»Seertallet på de fleste kabelserier, som er de mest hypede, ligger på omkring to-tre millioner på det amerikanske hjemmemarked. To-tre millioner er jo ikke ret mange, når man tænker på, at to millioner danskere ser Krøniken. Men bare fordi der er færre seere, betyder det ikke, at det ikke er kvalitet,« siger Brian Petersen.

»Tværtimod.«

»Kabelkanalerne har fundet en forretningsmodel, som gør, at de ikke behøver skyhøje seertal, for at få det til at løbe rundt. De er ikke mindre kommercielle end netværkene. For dem handler det bare ikke primært om at sælge reklamer, men om at have faste abonnenter. Det får de ved at være repræsenterede i diverse kabelpakker. Jo mere positiv omtale kabelserierne får, jo større er sandsynligheden for, at deres moderstationer forbliver i tv-pakkerne,« siger han.

»Seertalsmæssigt er for eksempel Mad Men jo ingen succes. Men til gengæld er serien blevet et brand for tv-stationen AMC, der sender den,« siger Brian Petersen.

De amerikanske serier, der er blevet vist på de danske tv-kanaler har også sjældent høje seertal. Men til gengæld går DVD-salget af serier herhjemme strygende.

Kabelkanalerne har magten

Brian Petersen forklarer, at kabelkanalerne har magten lige i øjeblikket, mens netværkskanalerne spiller andenviolin.

Fælles for de nye, populære tv-serier er, at de er meget niche-prægede og at deres seertal ikke er prangende. Her er det to menneskekødssultne zombier, som de overlevende mennesker kan risikere at støde på i tv-serien The Walking Dead fra kabelkanalen AMC. (Foto: kileyblaqkyear)

Det er kabelkanalerne, der definerer stilen og fortællemåden, og det er dem, der skaber tidens mest omdiskuterede serier, som så typisk får et par mere tamme efterligninger på netværksstationerne. 

Sådan har det været siden kabelkanalen HBO i 1997 satte en ny dagsorden ved at lancere egenproducerede serier i form af blandt andre OZ, Sex and the City, Six Feet Under og The Sopranos.

»På netværkene er der en hel masse ting, de ikke må. De må ikke vise vold, nøgenhed eller bruge bandeord, så de har nogle begrænsninger i forhold til kabelkanalerne, der må næsten alt, fordi køberne selv har valgt kanalerne til.«

»Men fordi kabelserierne stjæler mange af de mest attraktive seere – kvalitetsbevidste og købedygtige seere i alderen 18-49 år – fra netværkene, er de nødt til at tage kampen op ved også at producere serier til denne målgruppe. Og derfor konkurreres der i øjeblikket lykkeligvis på kvalitet,« siger Brian Petersen.

Tv-seriens første guldalder regnes for at være i serierne og tv-spillenes første år i perioden fra 1940 til 1960. Anden guldalder lå i halvfemserne med serier som Hill Street Blues, Moonlighting, NYPD Blue og Homicide: Life on the Street.

Ifølge Brian Petersen fremhæves 70’erne ofte som et lavpunkt i tv-seriens historie, men, siger han:

»Man kan altid finde eksempler på noget godt.«

Mange af Brian Petersens og andre film- og mediefolks betragtninger om nye tv-serier kan læses i den seneste bogudgave af filmtidsskriftet Kosmorama.

John Sparre

Enig!

Giv den en chance mere

Det er ikke fordi jeg ikke kan foelge med - selv om den, som du siger, er noget knudret. Det er bare det at selve emnet - konstante intriger og vold - bliver det samme og det samme efter to episoder.

Indlæg redigeret

Et reklamerende link er fjernet fra et indlæg, da det ikke er tilladt at henvise til kommercielle sider i debatten:
http://videnskab.dk/om/vilkar-kommentarer-pa-videnskabdk

Hilsen
Redaktionen

Masser af nye tv-serier

Der findes masser af nye fede tv-serier som ikke bare er genudsendelser eller gamle 80'er tv-serier. Der er masser af nye spændende tv-serier indenfor alle genrer. Som man siger "Søg og du skal finde" ;-)

Forskelle

Nikolej: Læs hvad jeg skriver - de kommer men for det mest kun på betalingskanalerne - de er møgdyre og kun få af de "åbne"stationer vil betale for dem.

De er produceret for de penge som dem der abonnere betaler hver måned - derfor kan man bruge rigtigt mange på at producere dem da man ikke skal tage hensyn til f.eks. reklameindtægter eller lign. - og når så andre stationer uden for netværket vil sende dem så skal de til lommerne hvilket betyder at der er mindre at tjene.

Kabelseriernes afsnit er også ofte 50-60 minutter lange hvilket gør at der ikke kan klemmes reklamer ind i den time man ofte afsætter til f.eks. episodeserierne som normalt kun er på ca. 40-45 minutter pr. afsnit.

Så vil man se GoT eller lign. så skal man betale eller være tålmodig et par år indtil de dukker op på de nomale kanaler. Ofte sker det også at de kun sender en sæson eller to på de alm. kanaler og opdager så at de tjener så lidt på dem at de heller vil købe 3 forskellige versioner af den samme CSI til samme pris og så fylde 3 timer ud inkl. reklameindtægter for samme pris som en time GoT koster.

Alle: En helt anden ting er at folk ikke må forveksle episodeserierne med kabelserierne - det er to helt forskellige ting så selvom man et utal af komplet ens episodeserier så kan man ikke sammenligne dem med dem kalbelkanalerne producerer - på ingen måde - hverken på indholdet eller opbygningen - det er to forskellige typer serier på alle områder - lige fra skuespillere til instruktører. Kabelserierne har gerne rollerne besatte med skuespillere fra A-listen og instruktører og producenter som f.eks. Spielberg og det samme kan sjældent siges om episodeserierne der kun undtagelsesvis har en mere kendt med í en kort gæsteoptræden eller som CSI der lige en enkelt gang får f.eks. en som Tarantino til at lave et par afsnit - men det er undtagelser (læs tidligere indlæg).

Danmark?

Rigtig fin artikel. Jeg er personligt ikke selv faldet i for de amerikanske serier og tør heller ikke gå i gang af frygt for at blive 'fanget'.
Jeg synes det er interessant at følge markedet og se den udvikling det har været i. Og kvalitet er jo at foretrække - også selvom der er tale om serier.
Men jeg må give Tine ret. Når der nu er så mange nye gode serier. hvorfor kommer de så ikke på sendefladen i Danmark?

Men i det store og hele,...

er det noget forudsigeligt bræk serier fra USA kommer med - alt er på en eller anden måde set før!

Men det er selvfølgeligt sagt af én, der har set tusindvis af amerikanske serier, som jo ikke har kunnet undgås at få slynget i øjnene, da licensbetalt dansk tv til overflod , ukritisk og til overflod, har indkøbt amerikanske tv-serier og film på bekostning af udmærkede film fra Europa og ikke-engelsktalende lande.

Opklaring

Det er fordi, at alle der fylder 25 på settet for en tv-serie, skal have kanel. Og i takt med at antallet af tv-serier stiger, stiger forbruget af kanel naturligvis også.

Jeg har rettet lidt i teksten, for at gøre det klarere.

Tak. :-)

re: forvirret

Tænk Julekalender - ingen ordentlig Julekalender uden kanel ;)

Forvirret :-)

Hvad jeg ikke forstår er hvad den samlede høst af kanel har med kvaliteten af tv-serier at gøre.

Jeg vidste ikke at produktionen af tv-serier hang sammen med verdensmarkedet for kanel. Er det fordi produktionsholdet bliver endnu dygtigere ved at spise kanel? Er det deres dopingmiddel? Eller har kanelproducenter hemmelige investeringer i tv-produktionerne?

Jeg kan simpelthen ikke se koblingen mellem tv-serier og kanel, men der er så meget ved den globale økonomi, som jeg ikke kender til.

MVH

Den muntre korrekturlæser :-)

En chance til

Hvis du finder ”Game of Thrones” kedelig så skyldes det at den kan være lidt mere knudret at følge end den type serier normalt er – der skete ”desværre” det at fortællingens fokuspunkt Lord Stark (Sean Bean) blev myrdet i først sæson samt bad boy no. uno Jamie Lannister (Nikolaj Coster-Waldau) blev taget til fange og kørt lidt ud på et sidespor i 2.sæson – og andre centrale figurer som f.eks. Tyrion Lannister spillet af den geniale Peter Dinklage og Daenerys Targaryen (Emilia Clarke) ikke formå at udfylde tomrummet og den altid brillante Charles Dance der spiller Tywin Lannister samt Aidan Gillin der giver den som Petyr Baelish ikke har tid nok foran kameraet.

Men nu i 3. sæson skulle Jamie Lannister (Nikolaj Coster-Waldau) komme på fri fod og med ham kan der igen skabes til centralt fokuspunkt der kan bærer fortællingen videre.

Jeg plejer gerne med den type serier at optage flere afsnit af historien hvilket ofte giver et bedre overblik samt et bedre flow hvis man ser 2-3 afsnit i rap – ofte skal man være lidt på mærkerne og er man ikke hundrede opmærksom så kan en detalje fra episode 3 glippe hvilket gør at episode 6 ikke giver mening etc.

Gøres det rigtigt så kan den type fortællinger give store oplevelser – men det kræver at både skuespillerne samt instruktører og forfatterne forstår at udnytte fortælleteknikken – med episode spændingsbuerne – ditto sæson og historien samlet set – altså tre forskellige spændingsbuer – således at der skabes små selvstændige episoder der samlet skal give mening når man ser på helheden – både på sæsonniveau og som samlet fortælling – samt hvad der glippede lidt i sæson 2 af GoT; efter Lord Starks død: et fokuspunkt - en samlende figur der sikre at det hele ikke bliver for rodet som der f.eks. skete med Lost og Heros.

Men prøv hvis det er muligt at ”suge” en sæson og snup så 2-3 afsnit i rap og en sæson på en uges tid – så giver den mere mening. Ser jeg en hel sæson afsnitvis så venter jeg gerne en måned eller 2 og se så gerne hele sæsonen over et par dage – gerne lige før at en ny sæson skal begynde eller hvis den har været ekstra god og giver en lyst til at dykke ned i fortællingen og figurerne – f.eks. The Wire en af dem jeg gerne ser som en mere sammenhængende fortælling en sæson af gangen.

Så giv GoT en chance til – det har den fortjent

Jeg har set 'Games on

Jeg har set 'Games on Thrones' og den kedede mig.. Jeg ser ikke 'sex and the city', proevede en gang og den keder mig ogsaa.

Men jeg synes at det bud du giver paa hvad man forstaar ved en god serie er godt, og artiklen skulle naturligvis have givet sit bud paa hvad en god serie er.

Kvalitet

@Linda

Hvis du f.eks. har set: Boardwalk Empire, Game of Thrones, Dexter, The Sopranos, Homicide: Life on the Street, The Wire, Deadwood, The Shield mfl. så ville du vide det - hvis du kun har set Sex and the city så kan jeg godt forstå du undre dig.

Men generelt så kan man sige om de gode serier at de skruet sammen af gode instruktører - brillante manuskripter – fremragende skuespillere og rent teknisk er de i toppen af poppen samt at de alle har rykket grænserne for hvilke historier der kan fortælles og hvordan de fortælles.

I en god serie er det også muligt at lade en skuespillers karakter udvikle sig langsommer og give den nye facetter med tiden og lade fortællingen i samme takt udfolde sig – De gode serier skal ikke sammenlignes med episodeserierne hvor der begås en forbrydelse og efter 50 minutter er skurken fanget eller død – I disse serier er der kun meget lidt udvikling af figurerne og ofte virker mange ting mere påklistret som for at give serien en falsk dybde og ofte kommer de til at fremstå som karikaturer end som helstøbte personer. Der sker også ofte det med episodeserier at de dør efter en sæson – folk gider ikke se den samme serie igen med nye skuespillere og så ellers enslydende manuskripter fra et univers af stereotyper og tyndbenede præstationer og skuespillere fra c-rækken

Gode tv serier?

Jeg mangler argumenter for hvad der udgoer kvalitet i disse serier - jeg kan ikke se det.

Hvad er en god tv-serie?

Men ingen serier slår...

BAMSE OG KYLLING!!!

Uvidenhed

Her er et emne som jeg er helt uvidende om. Da jeg ikke har TV.

Genudsendelser

@Tine

Skal du opleve de nye serier så skal du ud og bruge penge på f.eks. Canal+ eller lign. for det er nemlig på filmkanalerne de fede nye serier dukker op først. Det er dyre produktioner og de ryger først ud dem der vil betale og ofte så sendes de kun en uge forskudt i forhold til de amerikanske kanaler og når en serie så har kørt et par sæsoner så dukker de op på de mere almindelige kanaler.

F.eks. så sender de Dexter sæson 7´s første afsnit den 30. sep. i år og ca. en uge efter kan jeg se den på Canal+

Men selv om de er en sæson bagefter så skal kanaler som TV2 og DR etc. stadigvæk betale seriøse penge for at få lov til at sende de serier og de køber dem med ret til en vis mænge genudsendelser og derfor så sender de dem igen og igen til folk ikke gider at glo på dem mere og så er par gange ekstra.

Efter nogle år så ryger serierne i bundles og så kan de anskaffe for en billig penge hvilket mange af skodkanalerne benytter sig af - og de sender så CSI og Sams bar i det uendelige.

Så kort vil du se de nyeste serier så skal du til lommerne.

Men man kan selvfølgelig være heldig f.eks. så Kanal9 lige sendt alle 5 sæsoner af The Wire så de røg lige på harddisken i tv--boksen og blev brugt mens jeg trænede på min cykel og så begyndte de forfra med Sopranos for et par uger siden og dem suger jeg også så jeg kan nyde en hel sæson uden afbrydelser.

Hvis der er så mange gode nye...

Hvorfor genudsender de så kun de gamle?! ;-D

Et blik på fx TV2 viser, at de fortsat gen-gen-gen...udsender de samme trætte serier. Jeg har ikke kunne se TV2 siden årsskiftet, men et blik i programoversigten er nok til, at jeg ikke føler, jeg er gået glip af noget.
DR kan nu også fint være med... "De uheldige helte" igen igen... Og her snart "Matador" yipiie!

Men ok, de har så sendt "Monarch of the Glen", der desværre pga OL blev sendt lidt fjystisk. >:-(( Men den er faktisk sjov- og trist og med flot natur. Og skiftende personer, der ikke som i "Friends" er fuldstændig ens- også 10 år efter...

Mvh
Tine- der *har* taget skade og hellere vil se britiske serier. Nå ja "South Park"- men den er politisk!

Moonlighting

Moonlighting kørte altså fra 1985-1989, så det er ikke korrekt at kalde den for en 90'er serie. Hvis den kvalificerer, så bør Miami Vice vel også gøre det, da den kørte fra 1984-1990?

Jeg synes desuden der er suverænt fedt at M*A*S*H har rekord for flest seere for et enkelt afsnit. Det er min yndlingsserie over alle (Dexter og Firefly på en tæt andenplads).

The Wire

Hvordan er det lykkes at skrive en helt artikel og gode tv-serier og så helt glemme den bedste af dem alle: The Wire

Deadwood og The Shield er absolut også med på listen over geniale serier som heller ikke er kommet med tilgengæld så er jeg glad for at det lykkes at huske en af 90´ernes bedste: Homicide: Life on the Street

Log ind eller opret konto for at skrive kommentarer

Seneste fra Kultur & Samfund

Annonceinfo
Aktuel Naturvidenskab

Det læser andre lige nu

Annonceinfo

Spørg Videnskaben

Annonceinfo

Abonner på vores nyhedsbrev

Når du tilmelder dig, deltager du i konkurrencen om lækre præmier.

Mest sete video

Annonceinfo

Seneste blogindlæg

Annonceinfo