Ødelagt døgnrytme giver fedme og diabetes
Kilde:
25 februar 2013

Insulinnivauet i vore kroppe stiger og falder med jævne mellemrum i løbet af en dag, skriver Science News.  Insulin er et hormon, og hvis dets rytme bliver forstyrret, kan det medføre, at man bliver fed og får diabetes, antyder ny forskning.

Vores kropstemperatur, blodtryk og kroppens frigivelse af mange forskellige hormoner sker rytmisk, nærmest på klokkeslet i løbet af dagen. Nu har forskere fundet ud af, at vores insulinniveau også bliver reguleret med lige jævne mellemrum i løbet af en daglig cyklus. Insulin er det hormon, som hjælper med at kontrollere, hvordan kroppen omdanner sukker til energi.

Forskere fra Vanderbilt University i Nashville har fundet ud af, at gnavere er mere følsomme overfor insulin på bestemte tidspunkter i løbet af dagen, så når forskerne forstyrrer den daglige insulin-cyklus, bliver mus mere udsatte for fedme.

Hvis undersøgelsens resultater også gælder for mennesker, kan den hjælpe med at forklare, hvorfor mennesker, som har nattevagter, er mere tilbøjelige til at få vægt- og sundhedsproblemer. Undersøgelsen giver også et hint om, at fedmeepidemien delvist kan skyldes, at folk bliver oppe til sent og spiser på de forkerte tidspunkter.

Kroppen tilpasser sig døgnets rytmiske skift mellem lys og mørke, forklarer biologen Carl Johnson, som har stået i spidsen for den nye undersøgelsen.

For at finde insulinniveauets naturlige rytme, har Carl Johnson og hans kolleger sat et apperat på mus, som med jævne mellemrum udløste insulin i mus, som løb frit rundt i deres bure. Ved at måle hvor meget insulin eller glukose musene behøvede for at holde blodsukkeret på et kontant niveau kunne forskerne se, hvordan musene reagerer på hormonet på forskellige tidspunkter af dagen.

Som natdyr er musene mindre følsomme overfor insulin i løbet af dagen, hvor de normalt sover, fandt forskerne ud af.

Mus med bestemte genetisk fejl følger derimod ikke en rytmisk insulin-cyklus. Og når forskerne forstyrrer de sunde mus cyklus ved at udsætte dem for lys hele døgnet, bliver deres daglige rytme også forstyrret.

Begge grupper mus er mere resistente overfor insulin end normale mus er, konkluderede forskere. Insulinresisten er en af hovedårsagerne til, at man udvikler diabetes.

Musene med ødelagt dagsrytme blev også fede, selv om de spiste prævis den samme mængde som andre mus. Forskerholdet fandt så ud af, at normalt fungerende mus, som blev fodret med ekstra fed kost, blev slået ud af deres daglige insulin-rytme.