Forskeren.dk: UVVU glemmer at fordømme Nyborgs politiske motiver
Kilde:
27 juni 2013

Helmuth Nyborg står til at blive dømt for grov forskningsfusk, bl.a. fordi han holdt en medforfatter skjult. Han begik dermed ”ghost-authorship”- med politiske tråde.

Den skjulte medforfatter var nemlig cand.oecon. Jørgen Ebbe Vig, og det brugte materiale var politisk agitationsmateriale for den ultra-højreorienterede Den Danske Forening, som kalder Vig for foreningens økonom eller statistiker. Det skriver Forskeren.dk.

Forskeren.dk forklarer, at selv om UVVU dømmer Nyborg for fusk, så tager de ikke stilling til den underliggende anklage om, at Nyborgs artikel er mere politik end forskning. Nyborg selv hævder, at der ikke eksisterer ”et bindeled” mellem artiklen og Den Danske Forening.

Derudover UVVU går udenom det politiske aspekt ved ikke at forholde sig til, om Nyborg manipulerer ved at give sin ”forskning” en ”ufortjent biologisk/genetisk autoritet”, skriver forskeren.dk

UVVU selv, vil ikke udtale sig om den politiske dagsorden da,  ”det falder uden for udvalgets kompetence-område, idet denne påstand ikke vedrører videnskabelig uredelighed,” som de siger i en udmelding til forskeren.dk.

Forskeren.dks fulde kritik af UVVU's høringsbrev kan læses her.

Helmuth Nyborg har tidligere skabt kontrovers, også i medierne, med hans forskning i mænd og kvinders ingelligens samt indvandring.