Skoleelever har stor gavn af online lektiehjælp. Det viser undersøgelse, som har gennemgået resultaterne af et projekt med navnet Lektier Online, som Statsbiblioteket i Aarhus har styret. Undersøgelsen viser at hele 94 procent af eleverne i projektet har nemmere ved at forstå lektieopgaverne og kan følge bedre med i undervisningen.
Resultatet giver ifølge Statsbiblioteket store perspektiver for fremtidige indsatser, der skal sikre at 95% af en ungdomsårsgang gennemføre en ungdomsuddannelse.
»Vi havde et mål om, at hvis 75 procent af eleverne skulle opleve, at de havde gavn af projektet, så var vi kommet langt. At det så viser sig, at hele 94 procent af brugerne oplever, at de har gavn af lektiehjælpen, og at de bedre kan følge med i undervisningen – ja det er vi selvfølgeligt ekstra glade for – ikke mindst på elevernes vegne. Samtidig viser det, at der er store perspektiver i denne form for lektiehjælp,« siger Anne Vest Hansen som er projektleder for Lektier Online.
Projektet er særligt målrettet unge med anden etnisk baggrund, samt unge i udsatte boligområder, men projektet har potentiale til, at nå langt flere mener Anne Vest Hansen:
»Vi har vist, at vi kan få fat i målgruppen og vores primære fokus vil frem til 2014 fortsat være på unge med anden etnisk baggrund og unge i udsatte boligområder. Men samtidig skal man huske på, at der er unge alle steder som har brug for lektiehjælp, og derfor håber vi meget på, at projektet vil fortsætte også efter 2014. Vi er samtidig i gang med at igangsætte et pilotprojekt målrettet gymnasieelever, og oplever her stor interesse og opbakning fra både gymnasier og frivillige lektiehjælpere.«
Læs også: