Celledeling vist på New York City’s Times Square
Det ser smukt ud, når en celle deler sig i sin sædvanligvis perfekt udførte mitose. Ved hjælp af ny teknik har forskere taget et tredimensionelt billede af processen – og fået billedet vist på New York City’s Times Square.

Billedet her viser en mitose og er i så høj kvalitet, at det blev vist på New York City's Times Square. (Foto: Jane Stout)

Mitose er den proces, der deler en enkelt celle til to nye celler. Processen er forudsætningen for cellevækst, reproduktion og reparationer af celler. På billedet kan du se celledelingen, når den er i gang.

I billedet ser du kromosomet som blåt, mens det røde er spindelfibre, som lægger sig rundt om kromosomet i selelignende strukturer for at gribe kinetochorerne, der på billedet vises i grønt.

Kromosomerne bliver så - helt forsigtigt - eskorteret i hver sin retning af spindelfibrene. På den måde splittes det kopierede genetiske materiale i to.

Læs også: Første billede af en fri DNA-streng

Det er forskeren Jane Stout fra Indiana University, der kan tage æren for billedet af den imponerende process. Billedet er taget med et kraftfuldt lysmikroskop, som er udviklet til at undersøge biologiske processer.

Avanceret lysmikroskop giver nye muligheder

Billedet af celledelingen er af så høj og banebrydende kvalitet, at det har fået en førsteplads i GE Healthcare Life Sciences Cell Imaging Competition.

Og hvad er så præmien for den flotte præstation? Det var såmænd en rejse til New York, hvor billedet blev vist i HD på et elektronisk billboard på New York City’s Times Square.