Store flyttedag på rumstationen: Robotarm rykker rundt på det danske ASIM-instrument i dag

Det er store flytte-dag for ASIM i dag. Her kan du se instrumentets nye position på rumstationen. (Illustration: ESA/Terma)

10 januar 2022

En helt særlig flyttedag på Den Internationale Rumstation (ISS) følges med spænding fra DTU Space i Danmark.

I dag (10. januar) flyttes det danske ASIM-instrument, der er under videnskabelig ledelse af DTU Space, nemlig til en ny position på rumstationen.

Det sker, fordi ASIM-missionen, der var planlagt til at slutte i 2021, er blevet forlænget til 2025. Forlængelsen blev annonceret i efteråret 2021. Flygtningen skyldes, at NASA skal bruge ASIM’s nuværende platform til andet udstyr.

Flytningen, der styres via en robotarm på ISS fra NASA’s kontrolcenter i Houston, finder sted i dag kl. 11:30 dansk tid og tager cirka 5 timer.

Derefter går der omkring et par uger, før ASIM er klar til at observere igen fra den nye position.

ASIM-instrument, der har haft hjemme på rumstationen siden 2018, er kendt som en stormjæger, da dens hovedformål er at observere lyn og tordenstorme. Fra sin nye position kan instrumentet få nye indsigter, fortæller DTU Space-forsker Torsten Neubert, der er videnskabelig leder af ASIM-missionen, i en pressemeddelelse:

»Der hvor ASIM sidder nu, kigger vi lodret ned på tordenstorme. På den nye platform er kameraerne rettet mod horisonten, og vi vil se tordenstorme og energiudladninger fra dem mere fra siden. Det indebærer, at vi kan observere storme fra to forskellige vinkler. Desuden vil vi få ny indsigt i, hvordan vi skal fortolke de data, vi allerede har,« siger Torsten Neubert og tilføjer:

»De høje skyer og lynaktivitet påvirker atmosfærens strålingsbalance og er interessante at kigge på med henblik på at reducere usikkerheder i klimamodeller. Det er vores langsigtede plan med ASIM.«

ASIM har leveret som håbet, siden det i 2018 blev installeret på rumstationen. I 2020 og 2021 var opdagelser på baggrund af ASIM på forsiden af både Science og Nature.

For nylig blev endnu en ASIM-observation af kraftige udbrud af stråling, som stammer fra en speciel type af neutronstjerner, publiceret i en artikel hos Nature. Det kan du læse mere om i artiklen 'Dansk rum-succes! ASIM opfanger neutronstjerne-udbrud'.

ASIM-projektet er forankret hos den europæiske rumorganisation ESA med DTU Space som videnskabelig leder, mens den danske virksomhed Terma leder den tekniske del af projektet. Terma og DTU har været med til at finde den nye placering til ASIM på ISS.