Hubble-teleskopet er ramt af computerproblemer
hubble problemer nasa teleskop satellit computer fejl

Hubble har taget nogle af de mest ikoniske rumbilleder. (Foto: Shutterstock)

Kilde:
30 juni 2021

I over to uger har NASA ikke kunnet modtage billeder og data fra rumteleskopet Hubble.

Det skyldes, at en teknisk fejl har ramt både satellittens centrale computer, som styrer dataindsamlingen, samt den reservecomputer, som ellers skulle træde i kraft, hvis den første svigter.

Det skriver DR.

»(Hubble, red.) har bidraget til nogle af mest betydningsfulde opdagelser om vores kosmos, inklusive den accelererende udvidelse af universet, galaksers udvikling over tid og de første atmosfæriske studier af planeter uden for vores solsystem,« skrev NASA i en pressemeddelelse 25. juni.

Det er ikke første gang, at der er tekniske problemer med det 31-år gamle rumteleskop, men eftersom at rumfærgen, der kunne have båret folk derop, blev udfaset i 2011, er NASA nødt til at løse problemet fra Jorden.

»Måske kan de isolere den komponent eller andet, der skaber fejlen. Hvis det viser sig at være et af de videnskabelige instrumenter, vil det betyde, at dette instrument ikke længere kan anvendes,«  fortæller astrofysiker og chefkonsulent ved DTU Space Michael Linden-Vørnle til DR.

»Men det må så være den pris, der betales for at få teleskopet i gang igen.«

Selvom NASA har planer om til november at opsende endnu et rumteleskop, James Webb-teleskopet, vil det ikke være en erstatning for Hubble, da de to teleskoper har forskellig optik.