To danske forskere får 135 millioner fra Det Europæiske Forskningsråd

To danske forskere er blevet udvalgt blandt over 200 ansøgere til at modtage Det Europæiske Forskningsråd's 'Synergy Grant', der er en stor pose penge til grundforskningsprojekter.

Den ene af de to modtagere er Jørgen Ellegaard Andersen, der er professor i matematik på Aarhus Universitet. Han forsker i en ny tilgang til kvanteteori og modtager 75 millioner kroner til sin forskning i projektet kaldet 'ReNewQuantum'.

Professor Jesper Velgaard Olsen fra Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet på Købehavns Universitet, er den anden vinder og modtager 60 millioner kroner til sit forskningsprojekt 'HighResCells', hvor han sammen med andre forskningsgrupper undersøger vores celler:

»Vi er fire forskningsgrupper, som skal undersøge en familie af receptorer på menneskecellen, som vi til daglig kalder EGF receptor-familien. Vi bruger så forskellige tilgange og teknologier, at vi forhåbentlig kan blive meget klogere på, hvordan de her receptorer virker,« siger Jesper Velgaard Olsen i en pressemeddelelse, hvor du desuden kan læse mere om de danske forskeres projekter.

ie