Danmark er et af de OECD-lande, hvor skoleelever med indvandrerbaggrund er dårligst til at læse, når man sammenligner dem med elever uden indvandrerbaggrund.
Kun i tre ud af 27 lande er forskellen mellem indvandreres og ikke-indvandreres læsefærdigheder større end på de danske skoler. Det skriver b.dk.
Det viser OECDs årlige uddannelsesrapport Education at a Glance 2011. Rapporten har vurderet risikoen for at være en dårlig læser blandt 15-årige indvandrere og ikke-indvandrere i landene. Den store forskel i Danmark har flere årsager, mener eksperter, der bl.a. peger på, at indvandrerne ofte er veluddannede i de lande, hvor de klarer sig forholdsvist godt, som f.eks. i Canada og Australien.
»I Canada vælger man at lukke folk ind efter uddannelse og sprogkundskaber. I Danmark har indvandrere generelt helt anderledes forudsætninger, fordi der i mange indvandrerfamilier findes forældre med lavt uddannelsesniveau og begrænset erhvervserfaring på det danske arbejdsmarked,« siger seniorforsker Chantal Pohl Nielsen fra Anvendt KommunalForskning (AKF).
Men uddannelse er ikke hele forklaringen.
»PISA-undersøgelserne viser, at en motiverende kultur i hjemmet kan bringe eleverne frem – f.eks. hvor meget forældrene har læst for børnene, mens de var små. Her viser undersøgelserne, at etnisk danske forældre er mere flittige end forældre med indvandrerbaggrund,« siger hun.