Hvis du har besøgt Videnskab.dk før, har du måske bemærket, at vores hjemmeside har fået et radikalt makeover.
Det ambitiøse kvantespring skal styrke Videnskab.dk i konkurrencen om brugernes opmærksomhed og tid.
»Vores ambitioner for Videnskab.dk er tårnhøje, og derfor gennemfører vi radikale ændringer af måden, vi præsenterer vores indhold på. Vi vil ses og huskes af brugerne, også når de møder os på sociale platforme og googler sig ind hos os. De skal jo komme igen – og igen,« siger chefredaktør Vibeke Hjortlund.
Et markant bomærke-logo bygget af to stærke typografiske symboler – en backslash og et spørgsmålstegn – vil være at se overalt, hvor man møder indholdet, som rygrad i brandingen af Videnskab.dk.
Nye, klare farver hjælper brugerne til at navigere rundt på hjemmesiden. Når de kommer ind på sitet skal de have en god læseoplevelse, ikke mindst på deres mobiltelefon, og de skal guides mere direkte til andet relevant indhold.
Videnskab.dk har omkring 940.000 månedlige brugere og 2,4 millioner sidevisninger per måned i gennemsnit ifølge Google Analytics.
»Der er et kæmpe potentiale for at vokse. Teknologiskiftet og det nye, skarpe og lækre design skal tilskynde vores mange brugere til at besøge os oftere og dykke ned i endnu flere videnskabshistorier og temaer, når de klikker ind,« fastslår Jonas Salomonsen, nyhedsredaktør på Videnskab.dk.
Kreative illustrationer tegnet af mennesker og maskiner
I maskinrummet er det gamle Drupal 7 system erstattet af WordPress. På skærmen er det traditionelle, lidt kedelige nyhedsmedie-look afløst af et mere avanceret og overskueligt design, der har karakter af magasin og gør det muligt i højere grad at prioritere illustrationer.
I designet er kunstig intelligens (AI) parret med grafisk håndværk. På det nye Videnskab.dk markeres artiklernes emner med faste illustrationer, som er genereret af AI-tjenesten Midjourney. Sektionerne bærer illustrationer, tegnet af menneskehånd.
Den erfarne designer Jens Kajus er manden bag Videnskab.dk’s nye logo og visuelle identitet. Brand-bureauet eTypes står bag webdesignet, mens det digitale bureau Peytz har stået for den tekniske udvikling af den nye hjemmeside.
»Vi har haft godt og mangeårigt samarbejde. Nu har Videnskab.dk fået et topmoderne mediesite, og vi er rigtig glade for at have fået lov til at bygge det,« siger Laust Jørgensen, adm. direktør i Peytz.