Kig i motorrummet på de danske øko-biler
Det uofficielle VM i brændstoføkonomisk kørsel, Shell Eco-marathon, er i gang i Rotterdam. Få her et kig under motorhjelmen på de to danske biler, der skal forsøge at køre længst på literen.

DTU-studerende finjusterer motoren på Dynamo 8,0. Den lille tank til højre for colaflasken er ethanol-beholderen, som revnede inden holdets første testkørsel. (Foto: Jeppe Wojcik)

Den lyder lidt som en krydsning mellem en forkølet knallert og en kastreret fiskekutter, når DTU’s brændstoføkonomiske bil, Dynamo 8,0, knalder andengenerations bioethanol af på den lukkede bane i Rotterdam under Shell Eco-marathon.

Aalborg Universitets bil – Carbon Cobra - er derimod lige så støjsvag som en elbil, når den fiser forbi få centimeter over jorden.

De to biler dyster i to forskellige kategorier, de ser meget forskellige ud og det er to vidt forskellige motorer, der ligger i motorrummet.

Her kan du få et overblik over hvor forskellige, de egentlig er.

DTU’s Dynamo 8,0

På trods af, at DTU Roadrunners sidste år havde skabt vinderbilen i Shell Eco-marathon, er Dynamo 8,0 bygget helt fra bunden, og motoren er det eneste, der ikke er lavet af de ingeniørstuderende selv. Alt fra det aerodynamiske design til gearingen og koblingen er hjemmedesignet og hjemmelavet.

»Det giver selvfølgelig nogle udfordringer, men det giver os også mulighed for at få det, lige som vi vil have det,« siger Sebastian Hamdan, der er DTU Roadrunners' PR-mand.

Bilen er cirka en meter høj, halvanden meter bred og tre en halv meter lang. Holdet bag har arbejdet meget med at optimere aerodynamikken og lave et karrosseri og chassis fuldstændig i kulfiber.

DTU-bil accelererer meget let

Fakta

Rakesh er én af de meget få mandlige kørere. Brændstoføkonomisk kørsel er en disciplin, der primært er for de ofte lettere og kortere kvinder.

DTU Roadrunners' kører Anne Mette Vraa synes, den nye bil er sjov at køre, men det spritnye kobling- og speeder-system skal hun lige vænne sig til.

»Når jeg bare holder min fod på speederen, så accelerer bilen. Det er lidt svært, men det kommer helt af sig selv,« siger Anne Mette Vraa, der sidder bag rattet i DTU’s bil for tredje gang.

De tekniske specifikationer for Dynamo 8,0:

  • Vægt: Cirka 132 kg
     
  • Tophastighed: Ca. 50 km i timen
     
  • Effekt ved 30 km i timen: Cirka 2 kW (2,5 horse power)
     
  • Motor: Yamaha Neo’s 4, 4-takts knallertmotor, 50 kubik
     
  • Maksimalt moment: 3,4 Nm
     
  • Brændstof: Andengenerations bioethanol
     
  • Brændstoføkonomi: 509 km på literen (ækvivalent Oktan 95 benzin)

Aalborg Universitets Carbon Cobra

Carbon Cobra ser helt anderledes ud end Dynamo 8,0. Det ligner en stor, trehjulet barbermaskine, der svæver over asfalten. Der er kun cirka halvanden centimeter mellem bunden af karrosseriet og underlaget.

De to kørere, nepalesiske Rakesh Singha og portugisiske Liana Madaleno, kan trods deres begrænsede højde kun akkurat være der.

»Det er lidt paradoksalt at arbejde så længe på en bil, som vi alle sammen er for store til at køre,« siger lektor Søren Andreasen fra Aalborg Universitet. Han har været Team Aalborg Energys vejleder på forløbet.

Carbon Cobra er en hybridbil med en brændselscellemotor:

  • Vægt: 44 kg
     
  • Tophastighed: 37 km i timen
     
  • Effekt ved 30 km i timen: cirka 88 W (0,12 horse power)
     
  • Motor: Maxon RE50 DC (200 W)
     
  • Maksimalt moment: 0,385 Nm
     
  • Brændstof: 100 procent ren hydrogen
     
  • Brændstoføkonomi: 3.069 km på literen (ækvivalent Oktan 95 benzin)

Carbon Cobra tvunget ud i banden

AAU's bil Carbon Cobra på vej over startlinjen ved Shell Eco-marathon. Få minutter efter blev køreren dog tvunget ud i banden, da hun blev klemt inde mellem to andre biler. Den nye banes skarpe sving volder mange problemer, og testkørslerne har budt på flere 'crashes'. (Foto: Jeppe Wojcik)

Da Team Aalborg Energy var ude på den første rigtige testkørsel på banen i Rotterdam, gik det helt som planlagt. Næsten for godt.

Da de senere prøvede med en anden kører, blev Carbon Cobra fanget mellem to andre biler og blev tvunget ud i banden med nogle småskader og en let rystet kører til følge.

Efter testkørslen gik de i værkstedet for at udbedre de små skader og arbejde på at optimere deres bil, så den er klar til de officielle gennemkørsler fredag og lørdag.

Ethanoltanken revnede på Dynamo 8,0

DTU Roadrunners missede deres første mulighed for at sende Dynamo 8,0 ud på en testkørsel, da ethanoltanken revnede, lige inden bilen skulle på banen. Så var det tilbage til værkstedet.

Under DTU's anden testkørsel drillede bilen også. DTU Roadrunners store hold på 30 mand arbejder på skift, så der er gang i værkstedet døgnet rundt.

I dag fortsætter testkørslerne og det første officielle løb køres, men Carbon Cobra og Dynamo 8,0 kommer først i ilden på fredag. På Videnskab.dk kan du de følgende dage læse om, hvordan det går de to hold.

Videnskab.dk Podcast

Lyt til vores seneste podcast herunder eller via en podcast-app på din smartphone.


Se den nyeste video fra Tjek

Tjek er en YouTube-kanal om videnskab og sundhed henvendt til unge.

Indholdet på kanalen bliver produceret af Videnskab.dk's Center for Faglig Formidling med samme journalistiske arbejdsgange, som bliver anvendt på Videnskab.dk.