Vulkanen Etna er i udbrud, og astronauter ser med fra rummet
Vulkanen Etna er i udbrud, og astronauter ser med  fra rummet

Vulkanen Etna i udbrud set fra Den Internationale Rumstation. (Foto: Matthias Maurer/ESA)

Kilde:
23 februar 2022

Fra den Sicilianske vulkan Etna rejser store røgskyer sig mod himlen i sådan en grad, at det har fanget besætningen på Den Internationale Rumstations opmærksomhed.

Astronauterne, der befinder sig i et 400 kilometers højt kredsløb om Jorden, har delt billeder af den aktive vulkan, der for alvor gik i udbrud tidligere denne uge, ifølge det tyske medie Deutsche Welle.

På den tyske astronaut Matthias Maurers Twitter-profil kan man se den italienske solskinsø og en lang, hvid askesky, der strækker sig fra Etnas beliggenhed på øens østside og ud mod havet.

På den russiske side af rumstationen beretter kosmonauten Anton Shkaplerov, hvordan den aktive vulkan spytter glødende lava.

»For nylig begyndte endnu et udbrud af Mount #Etna på den italienske ø #Sicilien. Glødende lava strømmer ud af krateret, og skyer af aske og røg er på himlen over Sicilien. Vulkanens aktivitet stopper og genoptages derefter med en række kraftige eksplosioner,« skriver Anton Shkaplerov, der lige nu er ombord på Den Internationale Rumstation, i sit tweet.

Det er ikke usædvanligt, at Etna er i udbrud. Den 2,6 millioner år gamle vulkan er kendt som Europas mest aktive, og i 2021 voksede Etna med 30 meter efter at have været i udbrud i seks måneder.

I 2002 udløste en række jordskælv hvad eksperter kaldte det mest voldsomme udbrud i mange år. Også dengang tog astronauterne billeder fra Den Internationale Rumstation. (Foto: NASA)