Et gådefuldt glimt fra rummet er blevet sporet for tredje gang nogensinde
Kilde:
05 juli 2019

Såkaldte radioglimt fra rummet er nogle af de mest uforklarlige og kraftfulde fænomener indenfor astronomiens verden, og vi aner ikke, hvad der forårsager dem.

Men det er lige lykkedes astronomer at spore endnu et af de gådefulde signaler tilbage til sin kilde, lyder det i en pressemeddelelse fra Caltech.

Det højspændte fænomen har på engelsk fået betegnelsen ’fast radio bursts’, og som nogle af de første nogensinde har forskere fra Caltech’s Owens Valley Radio Observatory (OVRO) sporet et ikke-gentagende radioglimt til en galakse 7,9 milliarder lysår borte.

I 2017 lykkedes det at lokalisere kilden til radioglimtet med navnet FRB 121102, men det var lidt nemmere, da FRB 121102-signalet gentog sig med nogle ugers mellemrum.

For bare en uge siden lykkedes det australske forskere for første gang nogensinde at finde kilden til et 'engangs-radioglimt' kaldet FRB 180924 fire milliarder lysår væk, og nu har forskerne har Caltech gentaget den sjældne bedrift med et engangssignal kaldet FRB 190523.