Vokser vi med universet?
Fysikere og astronomer ved, at universet udvider sig. Vil det sige, at vi udvider os med, og dermed bliver relativt større i forhold til hinanden, Jorden og solsystemet?

Efter en fed jul og nogle mørke måneder kan man godt føle, at mavefedtet har udvidet sig i takt med universet. Men kan vi egentlig skyde lidt af skylden på universets udvidelse, når vi forsvarer ekspansionen omkring menneskekroppens ækvator?

Det kaster ovenstående video fra YouTube-kanalen MinutePhysics lys over.

Svaret er naturligvis et rungende nej. Hvis du er vokset hen over vinteren, skyldes det højest sandsynligt en tilvækst baseret på klejner, andesauce og for lang tid foran flimmeren.

Universet udvider sig ikke

Som det fremgår af videoen, er det teknisk set ikke universet, der udvider sig. I stedet udvider rummet sig, og dermed øges afstanden mellem galakser.

Det er denne afstandsændring, men kan aflæse fra Jorden som forskelle i bølgelængderne fra galaksernes lys.

NASAs nyeste beregninger viser, at rummet udvider sig med 74,3 - plus minus 2,1 - kilometer per sekund per megaparsec. En megaparsec er rundt regnet tre millioner lysår. Det er meget, meget hurtigt, men samtidig for os umærkeligt i forhold til universet størrelse.

Så er det slået fast. Men hvis afstanden mellem rummets objekter langsomt øges, vil det så også sige, at der kommer længere mellem eksempelvis Jorden og Månen? Eller Jorden og Solen?

Igen er svaret et rungende nej.

Tyngdekraft og elektromagnetisme sammenholder solsystemet

Her i vores solsystem er der store kræfter, der sørger for, at rummets ekspansion ikke rykker solsystemets planeter væk fra hinanden.

Tyngdekraften og elektromagnetismen er så stærk, at den relativt langsomme udvidelse af rummet ikke kan påvirke solsystemer og atomer.

Så selvom der er voldsomme kræfter på spil i universet, er det altså kun julens traditioner, der kan forklare din jule-tilvækst.