Oplev Mars i en 360 graders-panorama
Roveren Curiosity har været flittig i sin tid på den røde planet. Nu har den lavet sit første 360 graders panorama-billede fra det såkaldte Rocknest-område.

Selvportrættet af Curiosity taget på missionens 84. Mars-dag (31 oktober, 2012), som er cirka 40 minutter længere end en dag på Jorden. Roveren ses også her på Rocknest-sletten, hvor den netop har taget sine første opskrabningsprøver af planetens overflade: Det er de fire mørke pletter foran roveren. (Foto: NASA/JPL-Caltech/Malin Space Science Systems)

Næsten 900 billeder har Mars-roveren Curiosity knipset for at danne 360 graders-billedet, som du kan gå på opdagelse i herover.

Billedet er NASA's første såkaldte gigapixel-billede fra Mars. Hele 1,3 milliarder pixel består billedet af.

Det betyder, at du kan zoome langt ind, og se små detaljer fra den røde planets overflade.

Du kan blandt andet se Curiosity's hjulspor, dens laserudvundne jordprøver og alle de mærkværdige formationer i landskabet.

Tre kameraer og 900 billeder har genskabt Mars

Tre af roverens kameraer var i brug for at gengive udsigten fra den såkaldte Rocknest-slette. Kameraerne er monteret på Curiosity's mast, og det drejer sig om:

• Et telelinsekamera, der kan tage højopløselige farvebilleder, og som har taget 850 af billederne

• Et lignende kamera med en vidvinkellinse, som har taget 21 af billederne

• Sort/hvid-kameraer, der normalt bruges til at navigere med, og som har taget 25 billeder primært af roveren selv

Stadig lang vej for Curiosity

Når Curiosity er færdig med at lege turist og knipse løs, er der stadig meget, den lille rover skal gøre. Målet er, at den skal nå toppen af det fem kilometer høje Mount Sharp, som også kan ses på panoramabilledet.

Curiosity landede på Mars i august 2013, og dens levetid er anslået til at være 23 måneder - altså cirka frem til sommeren 2014.

Men Mars-rovere har før overrasket med deres holdbarhed. De to rovere Spirit og Opportunity, der landede på Mars i 2004, overgik langt NASA's forventede levetid på cirka 92 dage.

Kontakten til Spirit røg i 2010, mens Opportunity i skrivende stund stadig fungerer og sender resultater ned på Jorden.