Nyopdaget planet kan være beboelig
Amerikanske astronomer har fundet to nye planeter, som begge er meget lig Jorden. Den ene nye planet er endda kun tre gange tungere end Jorden og ligger lige præcist i den rette afstand fra moderstjernen til at have en beboelig temperatur.

Astronomer har fundet den mest 'jordlignende' planet uden for vores solsystem. (Foto: ESO)

Gliese581 er en lille rød dværgstjerne kun 20,3 lysår fra Jorden.

Den er kun en trediedel så stor som Solen, og har en overfladetemperatur på 3500 grader C mod Solens 5400 grader C.

Derfor har Gliese581 også et mere "lummert" rødligt lys og kaldes en rød dværgstjerne.

I 2006 opdagede man en større planet på størrelse med Neptun i kredsløb om Gliese581.

Planeten blev opdaget fordi lyset fra Gliese581 periodevist blev formørket, når planeten passerede ind foran.

Men man fandt også nogle mindre uregelmæssigheder, som astronomerne mente kunne skyldes flere mindre planeter.

Og så i 2007 kunne man afsløre, at Gliese581 udover den første planet havde to andre planeter, som kun var henholdvis 5 og 8 gange tungere end Jorden.

Den første fik navnet Glise 581a og de to senere fik navnene 581b og 581c

Når man opdager planeter på den måde, kan man måle deres diameter ved, hvor meget lys fra stjernen, de skygger for. Deres masse måles ved, hvor meget de får stjernerne til at "rokke", idet planeter jo ikke roterer om stjerner, men de i virkeligheden roterer om et fælles tyngdepunkt

Gasplaneter er som regel store, men da gas er let, har de en lav massefylde på under 1.

Isplaneter som består af frossent vand, Co og methan har en massefylde på ca. 1.

Klippeplaneter har en massefylde på 4kg/l.

Derfor kunne man beregne, at Gliese 581c, som er 5 gange tungere end Jorden og 1,5 gang så stor, havde en massefylde på ca. 2,5kg/l.

En massefylde på 2,5 kan betyde, at Gliese 581c er en klippeplanet, der er dækket af et hav og sikkert også luft.

Fordi den ligger så tæt på moderstjernen, har den desuden en temperatur på over frysepunktet, så den dermed må være dækket af et dybt hav, idet 2,5 er middelværdien af 4 og 1, som betyder, at den kun består af 50% klippekerne

Man har siden fundet endnu en planet om Gliese581 og har nu fundet yderligere to, så vi nu ved, at Gliese 581 har et planetsystem med mindst seks planeter om sig. Det er med andre ord et rent miniature solsystem

De nye planeter

De nye planeter som har fået navene Gliese 581f og 581g ligger lidt længere fra moderstjernen end 581c.

Gliese 581g som er den planet, der ligger bedst for at have den rette temperatur, er desuden kun tre gange større end Jorden og har et år (omdrejningstid om stjernen) på kun 37 dage, hvilket ifølge forskerne giver en god indikation af, at det er en kllippeplanet. Men man ved ikke endnu, om der er vand på Gliese 581g.

Et år på 37 dage lyder ikke af meget, når man er vant til 365 dage, og det betyder da også, at planeten ligger en hel del tættere på stjernen, end vi gør på Solen.

Men da Gliese 581 også er så meget mindre end Solen, betyder det faktisk, at Gliese 581g ligger lige i den rette afstand til at have en behagelig atmosfære.

Overfladetemperatur og tyngdekraft på Gliese 581g

Gliese581g's overflade temperatur er beregnet til at ligge mellem -11'C og -30'C, hvilket jo ikke ligefrem lyder behageligt.

Vores fund er en særdeles god kandidat for en beboelig planet. Og det faktum, at vi kunne finde denne planet så hurtigt og om så nær en stjerne viser os, at planeter som denne må være ret almindelige

Steven Vogt

Men da 581g er gravitionelt bundet til at vende samme side mod stjernen, på samme måde som Månen altid vender samme side mod Jorden, har den en meget varm dagside - og en meget kold natside

Tre gange Jordens masse lyder ikke så behageligt. Men at massen er tre gange så stor som Jorden, betyder ikke, at man kommer til at veje tre gange så meget på overfladen af den.

For tyngdetiltrækningen aftager med kvadratet påafstanden, og når den er 1,2-1,4x så stor som Jorden (afhængigt af mængden af vand/luft), bliver tyngdetiltrækningen på overfladen også kun lidt større end på Jorden

Udover at Gliese er det mest solsystemligende planetsystem man kender til, og at 581c og 581g er de mest jordlig planeter, man hidtil har fundet, betyder det meget for vores håb om at finde andre beboelige planeter i fremtiden.

For vores evne til at finde exoplaneter er begrænset af vores teknologi og teleskoper.

Men indenfor de næste 5-10 år vil vores evne til at finde dem blive væsentligt bedre, og så kan vi kun gætte på, hvor mange vi vil kunne finde.

»Vores fund er en særdeles god kandidat for en beboelig planet. Og det faktum, at vi kunne finde denne planet så hurtigt og om så nær en stjerne, viser os, at planeter som denne må være ret almindelige,« siger professor Steven Vogt, som er professor i astronomi og astrofysik ved University Center Santa Cruz

Artiklen er lavet i samarbejde med Astronomibladet.