Kæmpe-næbdyr fra fortiden opdaget
Tanden fra et over 5 mio. år gammelt næbdyr er dukket op i Australien.

Kæmpenæbdyret Obdurodon tharalkooschild levede for mellem 5 og 15 millioner år siden. Øverst til højre er de kraftige tænder, som var fundament for opdagelsen. (Rekonstruktion: Peter Schouten)

Resterne af et kæmpe-næbdyr fra fortiden er dukket op i Queensland, Australien. Dyret levede for mellem 5 og 15 millioner år siden, skriver Society of Vertebrate Paleontology i en pressemeddelelse.

Det eneste vi har fra det meter lange bæst er en enkelt fossil tand. Men den er nok til, at forskerne kan vurdere, at dyret højest sandsynligt levede af de skildpadder, der blev fundet rester af sammen med næbdyrtanden.

»Kloakdyr som næbdyr og myrepindsvin er den sidste rest af en gammel gren af pattedyr, der er unikke for de sydlige kontinenter. En ny næbdyr-art, selv en, der er meget ufuldstændig, er et meget vigtigt skridt mod at forstå mere om disse fascinerende pattedyr,« siger ph.d. Rebecca Pian, der er førsteforfatter på undersøgelsen, i en pressemeddelelse.

Nutidens næbdyr har ikke tænder og er desuden halvt så store som deres fortidige familiemedlem, der har fået navnet Obdurodon tharalkooschild. Forskerne mener, at der er tale om et dyr, som befinder sig på en helt anden familiegren end nutidens næbdyr. Så der er ikke tale om fundet af en decideret forfader.

Opdagelsen er offentliggjort i tidsskriftet Journal of Vertebrate Paleontology.