Dinosaurus-bøf skabt på Danmarks Akvarium
En mystisk stump kød, der stammer fra en dinosaurus, er grundlaget for en ny laboratorie-fremstilet bøf. Muligvis læner Danmark sig op ad et eksporteventyr.

Forskerne fra Danmarks Akvarium ved ikke præcis hvilken dinosaurus, kødet stammer fra. Men de er dog sikre på, at kinesiske mad-entusiaster vil være interesserede i dets smag. (Tegning: Killdevil)

Et opsigtsvækkende dansk forskningsprojekt smager hen ad de glubske dinosaurusser i Jurassic Park.

Forskere fra Danmarks Akvarium har sensationelt dyrket en 300 gram dinosaurus-bøf i laboratoriet. Det oprindelige dino-cellemateriale stammer fra indholdet i maven på en rådden haj, der i 2010 blev fundet ved Thyborøn Havn.

»Det lever. I millioner af år har det være ’nedfrosset’ i en slags dvaletilstand,« siger professor Otto Martens fra Danmarks Akvarium.

»Vi fandt en halestump, som var i en frygtelig tilstand – den var næsten opløst af mavesyre og råd. Men vi fandt levedygtige celler, og dem dyrkede vi til en dinosaurus-bøf.«

Det kan kun være en dino

Forskerne er ikke i tvivl om, at cellerne stammer fra en dinosaurus. De stammer tydeligvis fra et stort reptil, og de matcher ingen nulevende dyr.

»Skulle vi ud i spekulationerne, kunne det potentielt også stamme fra en hidtil ukendt reptil-søslange. Men skal vi være realistiske, er der nok bare tale om en dinosaurus-hale,« siger Otto Martens.

Fundet i en stor hvid haj

Hvordan halestumpen er endt i maven på den seks meter lange haj, er stadig et stort mysterium. Forskerne aner det simpelthen ikke.

»Der er tale om en stor hvid haj. De er kun sjældent blevet set i Nordsøen. Så det er i sig selv lidt af en sensation, at sådan én skyller op på stranden i Thyborøn.«

»Hvordan søren den har slugt noget dinosaurus-kød er os en gåde. Men vi ved, at hvidhajer også spiser ådsler. Så hvis en dinosaurus har ligget nedfrosset i millioner af år på havets bund, kan hajen have snuset sig frem til den dér,« siger Otto Martens.

Humørklub fandt rådden haj

Den rådne haj blev fundet af stavgang-divisionen i Thyborøn Humørklub – en forening med omkring 80 aktive pensionister.

Dino-kødet bliver dyrket på glasplader, hvor det nemt kan få tilført de nødvendige nærringsstoffer.

Teknikken er kun få år gammel, og har tidligere været benyttet med succes til at dyrke lamme-, okse- og kyllingekød. Det dyrkede kød er kendetegnet ved at være lækkert mørt og fri for sener.

Det er første gang, nogen har dyrket reptilkød i et laboratorium.

»Den lugtede fælt, den karl. Men vi kunne se, at det var sådan en stor hajfisk. Elly havde abonnement hos Falck Kæledyr – hun har jo både Buller og Pipper. Hun ringede til Falck, så de kunne se på fisken, og så kontaktede de Danmarks Akvarium,« fortæller stavgænger Gudrund Pedersen fra Humørklubben.

»Det er da morsomt at tænke på, at der lå en stump dinosaurus i maven på fisken. Dét havde ingen af os i vores vildeste fantasi tænkt. Men nogle gange overgår virkeligheden altså fantasien.«

Et eksporteventyr under opsejling?

Otto Martens ser et oplagt dansk eksporteventyr i den lille luns kød.

»Kineserne er kendt for at spise reptiler uden at rødme. Selv om kødet ikke er min smag, kunne man sagtens forestille sig et eksporteventyr.«

»I Danmark ved vi, hvordan man dyrker dinosaurus-bøffer. I Kina ved de, hvordan de skal spises. Med frygt for at lyde poppet, vil jeg faktisk kalde det en klar win-win-situation,« siger Otto Martens.

Han fortæller, at en større dansk kødgrossist allerede har vist interesse. Eneste stopklods er, at kød stadig er meget dyrt at dyrke i laboratoriet. Det koster i øjeblikket omkring 60.000 kroner at dyrke en bøf på 300 gram.

Forvent ikke levende dinoer

Mange vil sikkert tro, at vi nu snart igen kan se levende dinosaurusser betræde Jorden. Men i den henseende skuffer Otto Martens.

»Vi forventer ikke, at vi kan genskabe en hel dinosaurus. Men hvem ved? Måske har vi en svaneøgle på udstilling, når det nye Danmarks Akvarium åbner ude på Amager 1. april 2013,« siger Otto Martens med et glimt i øjet.

Den danske opdagelse vil blive publiceret i det annerkendte internationale tidsskrift ’Journal of reptilicus science’.