Det periodiske system: Fire nye grundstoffer skal have navne
Så er det officielt: Det periodiske system har fået fire nye grundstoffer, så den syvende række nu er fyldt op. Flere nye grundstoffer kan være på vej.

Nu er der tjek på grundstof nummer 113, 115, 117 og 118, og det betyder, at alle syv perioder i det periodiske system er fyldt op. Grundstofferne med stiplet rød kant er dem, der er fremstillet af mennesker. (Illustration: Wikipedia/Mette Friis-Mikkelsen)

Det er efterhånden nogle år siden, at det lykkedes fysikerne at fremstille de tunge grundstoffer med atomnumrene 113, 115, 117 og 118, men først nu har den internationale kemi-organisation International Union of Pure and Applied Chemistry (IUPAC) bekræftet, at de fire nye grundstoffer rent faktisk har set dagens lys og nu officielt har fået plads i det periodiske system.

Det betyder, at alle grundstofferne i den syvende periode - den syvende række i det periodiske system - nu er på plads.

»Det er jo faktisk et fysikprojekt, der har kørt siden 1960'erne, som nu kulminerer. Og så er det jo lidt specielt, at vi med grundstof nummer 118 får afsluttet det syvende lag i det periodiske system,« siger Jens Jørgen Gaardhøje, der er professor i eksperimentel subatomar fysik ved Niels Bohr Institutet på Københavns Universitet.

»Men det betyder ikke, at der ikke kan syntetiseres atomkerner, der er endnu tungere. Så tager man bare hul på den ottende periode.«

Nu skal de navngives

De fire 'nye' grundstoffer mangler dog stadig at få navne og forkortelser. Indtil videre kaldes de ununtrium, ununpentium, ununseptium og ununoctium, men disse ucharmerende navne bliver snart udskiftet med nogle mere mundrette.

Forskerne bag fremstillingen af de supertunge grundstoffer får nemlig lov til at navngive dem og forsyne dem med passende forkortelser.

»De bestemmer selv, hvad de nye grundstoffer skal hedde. De kan for eksempel blive opkaldt efter forskere, der har gjort en stor indsats, eller efter et land, en by eller et laboratorium. Det kan også ske, at man vælger at hylde historiske personer,« fortæller Jens Jørgen Gaardhøje.

Mange år på bagen

Atomkerner består af positivt ladede protoner og neutrale neutroner. Antallet af protoner afgør atomets nummer. De tungeste atomer har mange flere neutroner end protoner i kernen, for neutronerne fungerer som en slags lim, der via den stærke kernekræft holder sammen på atomkernen.

Det første atom med 113 protoner og altså atomnummer 113 dukkede op den 23. juli 2004, da japanske fysikere fra forskningscenteret RIKEN bombarderede et tyndt lag bismuth (atomnummer 83) med zink-ioner (30). Det er nemlig præcis sådan, man fremstiller de allertungeste grundstoffer - man banker to lettere grundstoffer sammen og krydser fingre for, at to atomer smelter sammen og bliver til et meget tungere atom.