Bizar fortidskylling forsvarede sig med knoglekølle
Forskere mener, at den uddøde Xenicibis xympithecus udviklede en særlig tyk og stærk knogle, der blev brugt som et baseballbat.

Den uddøde fugl var på størrelse med en kylling, men var langt bedre klar til kamp med sine køllevinger. (Foto: Proceedings of the Royal Society B )

Forskere har studeret knoglerne fra en uddød jamaicansk fugl, og mener at have fundet en gren på fuglenes stamtræ, der stikker særligt meget ud.

Fuglen var på størrelse med en kylling, men langt mere hårdtslående - bogstavelig talt.

Den uddøde jamaicanske fugl kunne ikke flyve, men til gengæld udviklede den en snedig forsvarsmekanisme.

Den yderste knogle i fuglens vinge voksede til et regulært baseballbat.

Fuglen, xenicibis xympithecus, uddøde for omkring 10.000 år siden, og var en del af fuglearten ibis.

Øverst venstre: Kølleknoglen set fra oven, nede og begge sider. Øverst højre: tværsnit af knoglen og røntgenbilleder. Nederst: For oven vingen af den uddøde fugl, nederst vingen af nulevende ibis.(Foto: Proceedings of the Royal Society B )

Forskningen er udgivet i magasinet Writings of the Royal Society journal Proceedings B. Forskerne mener, at den ekstra tykke og stærke knogle blev brugt til forsvar, fordi skader på andre artsfæller stemmer overens med slag fra knoglekøllen.

Gammel kampteknik bruges stadig

Fossiler af fuglen viser, at den udviklede sin metacarpus - der sidder som en knogle på det sidste led af fuglens vinge - til en kølle. Det har givet xenicibis xympithecus evnen til at bruge sine vinger som et sæt køller.

»Vi aner ikke, hvordan de har brugt køllerne, men vi kan se på nulevende arter af ibis, at de griber fat i modstandere med deres næb, mens de slår løs med deres vinger,« siger Nicholas Longrich fra Yale University til BBC Science.

Svaner mistænkes også for at have evnen til at brække armen på en voksen mand. Andre fuglearter har udviklet sporer, så de kan gøre mere skade, når de slås. »Det er noget, vi aldrig før har set blandt hvirveldyr - der findes ingen, der har udviklet en legemsdel til en regulær kølle,« fortæller Nicholas Longrich.