Astrofans har fundet det vildeste Hubble-foto
Rumteleskopet Hubbles allerbedste billede siden 2007 er netop blevet kåret af astronomi-entusiaster fra hele verden. Se de ekstremt flotte billeder fra afstemningen her.

Den usædvanlige billedkonkurrence 'Hubble Madness 2014' har netop fundet en vinder. I modsætning til mange andre videnskabelige fotokonkurrencer blev vinderen fundet på ægte amerikansk vis, ved at to billeder dystede om Facebook-brugeres likes i 'vind eller forsvind'-kampe.

Vinderen gik videre til næste runde.

Næste år kan du være med

Feltet startede ud med 32 billeder, som alle er taget af NASA's rumteleskop Hubble siden 2007. I galleriet herover kan du se et udpluk af kombattanterne og se, hvem der vandt. Vinderbilledet ligger som det næstsidste billede for at bevare lidt af spændingen.

Konkurrencen er udtænkt af forskere ved Space Telescope Science Institute på Johns Hopkins University i Baltimore. Det er her, videnskabsdelen af Hubble-programmet udføres.

I år har du altså misset chancen for at stemme i Hubble Madness, men arrangørerne af konkurrencen beretter, at der næste år vil komme en ny konkurrence. I anledning af Hubbles 25 års jubilæum vil konkurrencen i år 2015 omfatte billeder helt tilbage fra teleskopets opsendelse i 1990.

Hubbles Flickr-side kan du gennemse alle de dystende billeder fra årets konkurrence.