Sponseret af Syddansk Universitet

Syddansk Universitet og Videnskab.dk samarbejder om at bringe videoer med forskningsformidling.

TV-serier har banet vejen for dansk Halloween-fejring
Danskerne har for alvor taget Halloween til sig. Et udtryk for vellykket amerikansk kulturimperialisme? Nej, Halloween er selvvalgt, mener Anders Bo Rasmussen fra Center for Amerikanske Studier ved Syddansk Universitet.

Butikkerne bugner af grimasseskærende græskar og krogede heksenæser i denne tid. Den ærkeamerikanske tradition Halloween, som i øvrigt stammer fra Irland, står for døren.

En tradition, der er blevet populær herhjemme de seneste år, men som der allerede blev dannet grobund for i slutningen af 1980'erne.

»I forhold til Halloween ser vi et vigtigt skifte i slutningen af 1980'erne, hvor DR's monopol på TV bliver brudt, og man fra TV 2's side er interesseret i at give danskerne mulighed for at opleve amerikansk TV-indhold,« forklarer Anders Bo Rasmussen fra Center for Amerikanske Studier.

Halloween er en pengemaskine

TV 3 viser samme interesse for det amerikanske indhold, fortæller Anders Bo Rasmussen:

»Og da danskerne et årti senere kan opleve The Simpsons fejre Halloween på TV 3, er der blevet lagt en grobund for, at danskerne er blevet modtagelige for Halloween-traditionen, og det ser vi så foldet ud fra slutningen af 1990'erne og til i dag,« fortæller han.

Men Halloweens tiltagende popularitet er ikke udtryk for en succesrig amerikansk kulturimperialisme, slår Anders Bo Rasmussen fast.

»Det er en selvvalgt tradition fra dansk erhvervsliv. Der er interesse for Halloween, fordi der er mulighed for at tjene penge på det. Senest har vi set, at Black Friday er en tradition, man har adopteret til danske forhold, og også her ser vi det meget klare kommercielle fokus,« fortæller han.

Videnskab.dk Podcast

Lyt til vores seneste podcast herunder eller via en podcast-app på din smartphone.

Corona-tal

Videnskab.dk går i dybden med den seneste corona-forskning. Læs vores artikler i temaet her.

Hver dag opdaterer vi også de seneste tal.

Dyk ned i grafer om udviklingen i antal smittede, indlagte, døde og vaccinationer i Danmark og alle andre lande.

Ny video fra Tjek

Tjek er en YouTube-kanal om videnskab henvendt til unge.

Indholdet på kanalen bliver produceret af Videnskab.dk's videojournalister med samme journalistiske arbejdsgange, som bliver anvendt på Videnskab.dk.


Ugens videnskabsbillede

Se flere forskningsfotos på Instagram, og læs mere om det utroligt velbevarede dinosaur-foster, som du kan se herunder.

Hej! Vi vil gerne fortælle dig lidt om os selv

Nu hvor du er nået helt herned på vores hjemmeside, er det vist på tide, at vi introducerer os.

Vi hedder Videnskab.dk, kom til verden i 2008 og er siden vokset til at blive Danmarks største videnskabsmedie med 1 million brugere om måneden.

Vores uafhængige redaktion leverer dagligt gratis forskningsnyheder og andet prisvindende indhold, der med solidt afsæt i videnskabens verden forsøger at give dig aha-oplevelser og væbne dig mod misinformation.

Vores journalister fortæller historier om både kultur, astronomi, sundhed, klima, filosofi og al anden god videnskab indimellem - i form af artikler, podcasts, YouTube-videoer og indhold på sociale medier.

Vi stiller meget høje krav til, hvordan vi finder og laver vores historier. Vi har lavet et manifest med gode råd til at finde troværdig information, og vi modtog i 2021 en fornem pris for vores guide til god, kritisk videnskabsjournalistik.

Vores redaktion gør en dyd ud af at få uafhængige forskere til at bedømme betydningen af nye studier, og alle interviewede forskere citat- og faktatjekker vores artikler før publicering.

Hvis du går rundt og undrer dig over stort eller småt, vil vi elske at høre fra dig og forsøge at give dig svar med forskernes hjælp. Send bare dit spørgsmål til vores brevkasse Spørg Videnskaben.

Vi håber, at du vil følge med i forskningens forunderlige opdagelser her på Videnskab.dk.

Få et af vores gratis nyhedsbreve sendt til din indbakke. Du kan også følge os på sociale medier: Facebook, Twitter, Instagram, YouTube eller LinkedIn.

Med venlig hilsen

Videnskab.dk