Ismanden Ötzi bar tøj af fem forskellige slags dyreskind
Kilde:
19 august 2016

Ismanden Ötzi var en kræsen og kvalitetsbevidst herre, når det kom til hans personlige tøjstil.

Hans garderobe rummede således alt fra ko-, fåre- og gedeskind til en bjørneskindshue og et pilekogger af rådyrskind, skriver The Guardian.

»Det virker ret sofistikeret at kunne bruge så mange forskellige materialer fra så mange forskellige dyr,« mener Ron Pinhasi, en af forskerne bag studiet, som var et samarbejde mellem University College Dublin, University of Dublin samt Institute for Mummies and the Iceman i Bolzano.

Bolzano er byen, hvor den ældste naturskabte mumie i Europa menes at være vokset op i kobberalderen for 5.300 år siden - rundt regnet. Han blev fundet af to tyske turister højt oppe i Ötztal-alperne den 19. september 1991, og siden har arkæologer verden over studeret ham intenst. Man har blandt andet fundet ud af, at han målte omkring 165 cm og vejede cirka 50 kg ved sin død, at han muligvis led af borrelia, og at han døde cirka 45 år gammel af forblødning efter at være blevet skudt i skulderen med en pil.

Hidtil har man imidlertid ikke vidst, hvilke dyr hans læderklæder stammede fra, men det har de irske og italienske forskere nu opklaret ved at analysere et særligt genetisk materiale, kendt som mitokondrielt DNA, fra tøjfragmenter.

Det viste sig, at Ötzis lændeklæde var lavet af fåreskind, hans snørebånd stammede fra en ko, hans benklæder var af gedeskind, og hans frakke var en blanding af får og ged. Alt dette skind stammede fra tæmmede dyr.

Det gjorde til gengæld ikke ismandens pilekogger og hue, som var lavet af skindet fra henholdsvis et rådyr og en brun bjørn.

»Det er muligt, at han har brugt sine jægerevner og fanget og dræbt en bjørn, men det kan også tænkes, at han har fundet en død bjørn og brugt dens skind. Det viser, at han var opportunistisk og ressourcestærk, at han var i stand til at få så meget ud af de begrænsede ressourcer, der var til rådighed for ham i et barskt miljø,« siger Niall O'Sullivan, en af forfatterne bag studiet, som er publiceret i Scientific Reports.